• Original research article
  • June 25, 2024
  • Open access

Movement verbs in the aspect of interpretation of the category of relations in the cultural spaces of the Italian and English languages

Abstract

The aim of the study is to identify behavioral characteristics of movement verbs in different linguistic cultures – Italian and English. The scientific novelty of the research is determined by the choice of the object and subject of analysis: the paper is the first to identify and compare the common and specific features of the use of motion verbs in Italian and English linguistic cultures in the behavioral aspect. As a result of the analysis of movement verbs with the meaning ‘to leave, to move away’, their characteristic features, similarities and differences are established in expressing the category of relations in the behavioral aspect. The following differences have been identified: in Italian, the definitions of the movement verbs ‘ushire’ and ‘allontanarsi’ include a more extensive interpretation in a behavioral sense; in English, these meanings are expressed by several phrasal verbs to varying degrees of use in expressing behavioral relations. It has been found that there are components in definitions of movement verbs that determine their use in expressing purposeful behavioral relations in the contexts of statements in the Italian and English languages.

References

  1. Верхотурова Т. Л. Фактор наблюдателя в языке науки: монография. Иркутск: ИГЛУ, 2008.
  2. Верхотурова Т. Л., Савватеева И. А. Глагольные сочетания с наречным маркером семиотической значимости поведения // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия: Языкознание и литературоведение. 2015. Вып. 10 (721).
  3. Гачев Г. Д. Текст лекции. Национальные образы мира. М., 2007.
  4. Егоров В. Г. Русский язык в глобальном лингвокультурном пространстве // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2021. Т. 12. № 4. https://doi.org/10.22363/2313-2299-2021-12-4-1189-1215
  5. Егорова М. А. «Когнитивное пространство» и его соотношение с понятиями «ментальное пространство», «когнитивная база», «концептосфера», «картина мира» // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. Серия: Филология. 2012. № 3.
  6. Кубрякова Е. С. Язык и знание. На пути получения знаний о языке. Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  7. Лакофф Дж. Мышление в зеркале классификаторов // Новое в зарубежной лингвистике: сборник. М., 1988. Вып. 23. Когнитивные аспекты языка.
  8. Савватеева И. А. Вербализация семиотического и аксиологического потенциала концепта BEHAVIOUR в английском языке: автореф. дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2019.
  9. Савватеева И. А. Сравнительный дефиниционный анализ концепта BEHAVIOUR и смежных с ним понятий // Modern Humanity Success. 2023. № 3.
  10. Семенова Т. И. Интерпретирующий потенциал прогрессива в концептуализации поведения в англоязычной картине мира // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2020. № 6 (3).
  11. Сулейманова О. А. Семантическая роль имплицитного наблюдателя в модели предложения // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2015. № 3 (19).
  12. Сулейманова О. А., Фомина М. А. Роль субъекта в характере репрезентации его бытия (на материале глаголов стоять, лежать, сидеть) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2019. № 1.
  13. Черненко В. В. К вопросу о цивилизационно-поступательном развитии категории пространства в английском и русском языках // Вестник Донского государственного технического университета. 2012. № 12 (5).
  14. Шамне Н. Л. Актуальные проблемы межкультурной коммуникации: учебное пособие. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2020.
  15. Шамне Н. Л. Семантика немецких глаголов движения и их русские эквиваленты в лингвокультурологическом освещении. Волгоград: Изд-во Волгоградского государственного университета, 2000.
  16. Шамне Н. Л. Универсальные характеристики категории пространства и ядерные признаки из репрезентации в языке // Croatica et Slavica Iadertina. 2009. Vol. 5. No. 5.
  17. Adler A. Superiority and Social Interest: A Collection of Later Writings / ed. by H. L. & R. R. Ansbacher. Evanston: Northwestern University Press, 1964.
  18. Adler А. The Individual Psychology of Alfred Adler: A Systematic Presentation of Selections from His Writings / ed. by H. L. & R. R. Ansbacher. N. Y.: Basic Books, 1956.
  19. Fauconnier G. Mental Spaces. Cambridge: MIT Press, 1985.
  20. Hall E. T. Beyond Culture. N. Y.: Doubleday, 1976.
  21. Langacker R. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin – N. Y.: Mouton de Gruyter, 1991.
  22. Newby G. B. Cognitive Space and Information Space // Journal of the American Society for Informational Science and Technology. 2001. Vol. 52 (12).
  23. Rogers C. R. A Way of Being. Boston: Houghton Mifflin, 1980.
  24. Rogers С. R., Stevens B. Person to Person: The Problem of Being Human. N. Y.: Simon and Schuster, 1967.

Author information

Irina Anatolevna Savvateeva

PhD

Irkutsk National Research Technical University

About this article

Publication history

  • Received: May 13, 2024.
  • Published: June 25, 2024.

Keywords

  • глаголы движения
  • поведенческое действие
  • категория отношения
  • культурное пространство
  • movement verbs
  • behavioral action
  • category of relations
  • cultural space

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)