• Original research article
  • June 27, 2024
  • Open access

Explanatory function of titles in educational discourse (by the material of English textbooks on economic law)

Abstract

The purpose of the study is to identify the mechanisms of implementation of the explanatory function of titles. The article examines the changes taking place in the use of punctuation marks in connection with the expansion of their functionality, systematizes the logical connections that arise between the two parts of titles separated by a colon. The authors found that in textbooks on economic law, titles consisting of two components separated by a colon have a high explanatory potential. The scientific novelty of the study lies in the fact that the explanation mechanisms involved in the titles are described for the first time using the material of the English-language educational discourse. As a result of the study, it was revealed that the most common title models in textbooks on economic law are as followers: the first part contains the actual name of the thematic block, and the second part indicates the section being paid attention to, and the material of official document or court case. The explanatory function of the title becomes the leading one in educational discourse, which implies the frequent appearance of titles containing clarification in the second part following the colon.

References

  1. Баранов А. Н., Паршин П. Б. Воздействующий потенциал варьирования в сфере метаграфемики // Проблемы эффективности речевой коммуникации: сборник научно-аналитических обзоров. М., 1989.
  2. Валгина Н. С. Орфография и пунктуация. М.: Просвещение, 1979.
  3. Ваулина Т. Л. Экспрессивная функция знаков препинания в организации присоединительных конструкций // Проблемы истории, филологии, культуры. 2009. № 4 (26).
  4. Воронцова Ю. А., Галиева Д. А., Хорошко Е. Ю. Лексико-семантическая организация юридического дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 12.
  5. Грищева Е. С. К вопросу о статусе графической окказиональности в современном русском языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 7-2.
  6. Гусак Ю. Н. Функциональная специфика пунктуации в дихотомическом пространстве языка и речи: базовые подходы и принципы // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2012. № 2.
  7. Евтушина Т. А., Ковальская Н. А. Экономический дискурс как объект лингвистического исследования // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2014. Вып. 88.
  8. Исаева О. Н., Кривченко И. Б. Функциональные характеристики малоформатных текстов заглавий в образовательном дискурсе (на материале американских учебников по гражданскому правоведению) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 9.
  9. Лингвистический энциклопедический словарь (ЛЭС) / под ред. В. Н. Ярцевой. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  10. Милетова Е. В. Графическая маркированность искусствоведческого дискурса: прагматические особенности (на материале английского языка) // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2022. № 3 (34).
  11. Стародубов С. В. Обзор судебного перевода: термины, особенности, прагматика // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. 2024. Вып. 1 (65).
  12. Шубина Н. Л. Невербальная семиотика печатного текста как область лингвистического знания // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 104.
  13. Шубина Н. Л. Пунктуация современного русского языка. М.: Академия 2006.
  14. Шубина Н. Л., Антошинцева М. А. Вспомогательные семиотические системы в устной и письменной коммуникации. СПб.: ПетроПресс, 2005.

Author information

Olga Nikolaevna Isaeva

PhD

Samara National Research University

Irina Borisovna Krivchenko

PhD

Samara National Research University

About this article

Publication history

  • Received: May 16, 2024.
  • Published: June 27, 2024.

Keywords

  • экспланаторная функция заголовков
  • заголовки в образовательном дискурсе
  • заголовки, состоящие из двух компонентов
  • англоязычный образовательный дискурс
  • explanatory function of titles
  • titles in educational discourse
  • titles with two components
  • English-language educational discourse

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)