• Original research article
  • June 28, 2024
  • Open access

Features of representation of the genre tradition of the Bildungsroman in the Russian prose of the late 1920s

Abstract

The article analyzes the novellas “Kostya Ryabtsev’s Diary” by N. Ognev and “School” by A. Gaidar, which, on the one hand, continue the Bildungsroman tradition in Russian prose and, on the other hand, anticipate the birth of socialist realist literature. The aim of the study is to identify the features of the embodiment of the Bildungsroman genre tradition in these novellas. The study is original in that it is the first to analyze the phase of the socialist realist proto-canon in the context of the problem of the novel of personality formation based on the works of A. Gaidar and N. Ognev, which allows us not only to expand the scientific understanding of the artistic distinctness of socialist realism and its chronological boundaries, but also to comprehend the specifics of the refraction of the Bildungsroman tradition in them. As a result, it was found, firstly, that the genre tradition of the Bildungsroman, represented in these texts, embodies the general universal idea of the socialist realist novel – the education of workers in the spirit of socialist realism. Secondly, the markers of socialist realist consciousness, carried by the main characters, are: a clearly formed position in relation to the bourgeois class, a heightened sense of justice. Thirdly, A. Gaidar’s and N. Ognev’s protagonists have not yet come to an exclusive “positivity”: the process of transformation of Kostya Ryabtsev and Boris Gorikov is identical – it is a path from spontaneity to conscious obedience to the party. Finally, unlike that of the heroes of socialist realism, the personal development trajectory of A. Gaidar’s and N. Ognev’s heroes is a downward movement, down to the point of symbolic death.

References

  1. Бахтин М. М. Роман воспитания и его значение в истории реализма // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики: исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975.
  2. Бахтин М. М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000.
  3. Биберган Е. С., Богданова О. В. Концептуальные стратегии пост(соц)реализма (роман А. Тургенева «Чтобы бог тебя изнутри разорвал на куски!») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 2.
  4. Гердер И. Г. Идеи к философии истории человечества. М.: Наука, 1977.
  5. Гюнтер Х. Жизненные фазы соцреалистического канона // Соцреалистический канон / под общ. ред. Х. Гюнтера и Е. Добренко. М.: Академический Проект, 2000.
  6. Демченкова Э. А. «Подросток» Ф. М. Достоевского как роман воспитания: жанр и поэтика: автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2001.
  7. Диалектова А. В. Воспитательный роман Х. М. Виланда «История Агатона»: дисс. … к. филол. н. М., 1972.
  8. Добренко Е. А. Поздний сталинизм. Эстетика политики: в 2-х т. М.: НЛО, 2020. Т. 1.
  9. Добренко Е. А. Политэкономия соцреализма. М.: НЛО, 2007.
  10. Добренко Е. А. Формовка советского писателя. Социальные и эстетические истоки советской литературы. СПб.: Академический Проект, 1997.
  11. Краснощекова Е. А. Роман воспитания. Bildungsroman на русской почве: Карамзин, Пушкин, Гончаров, Толстой, Достоевский. СПб.: Изд-во Пушкинского фонда, 2008.
  12. Лейдерман Н. Парадоксы «Русского леса» // Вопросы литературы. 2000. № 6.
  13. Литовская М. А. Социалистический реализм как «образцовый» творческий метод // Филологический класс. 2008. № 1 (19).
  14. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. «Шут» Ю. Вяземского vs «Шут» А. Эшпая: специфика кинематографической интерпретации образа литературного героя // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 5.
  15. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Черты фигурализма в поэтике романа В. Каверина «Два капитана» // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2023. Т. 24. Вып. 3 (2).
  16. Пашигорев В. Н. Роман воспитания в немецкой литературе XVIII-XX веков: генезис и эволюция: дисс. … д. филол. н. Ростов н/Д, 2005.
  17. Синявский А. Что такое социалистический реализм. Париж, 1988.
  18. Шалагинов Н. В. Русская литература социалистического реализма и проблема ее генезиса: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2006.
  19. Clark K. The Soviet Novel: History as Ritual. Bloomington – Indianapolis: Indiana Univ. Press, 2000.
  20. Gerhard M. Der deutsche Entwicklungsroman bis zu Goethes «Wilhelm Meister». Halle (Saale): Max Niemeyer Verlag, 1926.
  21. Gunther H. Education and Conversion: The Road to the New Men in the Totalitarian Bildungsroman // The Culture of the Stalin Period / ed. by H. Gunter. L., 1990.
  22. Jacobs J. Wilhelm Meister und seine Brüder. Untersuchungen zum deutschen Bildungsroman. München: W. Fink, 1972.
  23. Jost F. La tradition du Bildungsroman // Comparative Literature. 1969. № 21 (2).
  24. Kirchner A. Wilhelm von Humboldt – Theorie der Bildung des Menschen. Weinheim – München: GRIN Verlag, 2008.
  25. Selbmann R. Der deutsche Bildungsroman. Stuttgart: J. B. Metzler, 1984.

Funding

The study was supported by a grant from the Russian Science Foundation № 23-18-01007, https://rscf.ru/en/project/23-18-01007/; Russian Christian Academy for Humanities named after Fyodor Dostoevsky.

Author information

Olga Yurievna Osmukhina

Dr

National Research Ogarev Mordovia State University, Saransk

Ekaterina Pavlovna Ovsyannihova

Russian Christian Academy for Humanities named after Fyodor Dostoevsky; National Research Ogarev Mordovia State University, St. Petersburg; Saransk

About this article

Publication history

  • Received: May 26, 2024.
  • Published: June 28, 2024.

Keywords

  • русская проза конца 1920-х годов
  • соцреализм
  • традиция Bildungsroman в литературе соцреализма
  • творчество Аркадия Гайдара
  • творчество Николая Огнева
  • Russian prose of the late 1920s
  • socialist realism
  • Bildungsroman tradition in socialist realist literature
  • creative work of Arkady Gaidar
  • creative work of Nikolai Ognev

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)