Feelings and sensitivity in medieval Italian visions (based on the poetry of the turn of the 13th-14th centuries)
Abstract
The purpose of the study is to analyze three poems of the turn of the 13th-14th centuries to identify the feelings and emotions of the heroes, inhabitants of the afterlife, followed by an explanation of the functions of representation of the selected phenomena in the texts. The material for the article was the poems written in the folk language by the Italian didactic poets Bonvezin da la Riva (“The Book of Three Scriptures”) and Giacomino da Verona (“Infernal Babylon” and “Heavenly Jerusalem”). The scientific novelty of the work consists in identifying the tropes and motifs by which the authors of the selected poems represent a particular feeling. As a result, it is determined that the feelings described and called by the selected authors are staged in accordance with the role-playing nature of the genre of vision. Bonvezin da la Riva’s “Black Scripture” and Giacomino da Verona’s “Infernal Babylon” are more original and rich in tropes (epithets, metaphors, etc.) than the images of paradise. The description of sins in Bonvezin’s work is more moderate, while Giacomino da Verona refers to the folk laughing culture. It was found that Bonvezin’s target audience were monks, and the comic component of “Infernal Babylon” was aimed at the general public.
References
- Баксандалл М. Джотто и другие суждения итальянских гуманистов о живописи и открытие композиции / пер. с англ. А. Завьяловой. М.: Новое литературное обозрение, 2023.
- Гуревич А. Я. Культура и общество средневековой Европы глазами современников. Exempla, XIII в. М.: Искусство, 1989.
- Ле Гофф Ж. Рождение Чистилища / пер. с фр. В. Бабинцева, Т. Краевой. Екатеринбург – М.: У-Фактория; ACT, 2009.
- Пильгун А. В. Адская пасть в латинских визионерских текстах и средневековых рукописных миниатюрах // Люди и тексты. Исторический альманах. 2022. № 15.
- Пильгун А. В. Потусторонний мир Средневековья: рай, чистилище, ад и их персонажи в визионерских текстах и миниатюрах из западноевропейских рукописей IX-XV веков. М.: ГАММА-ПРЕСС, 2019.
- Пустовит А. В. История европейской культуры: учеб. пособие. К.: МАУП, 2004.
- Хартнелл Д. Голое Средневековье. Жизнь, смерть и искусство в Средние века / пер. с англ. А. Н. Мурашова. М.: АСТ, 2019.
- Ярхо Б. И. Б. И. Ярхо и исследование жанра видений // Восток – Запад. Исследования. Переводы. Публикации. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1989. Вып. 4.
- Albini G. Bonvesin da la Riva, un intellettuale laico alla ricerca di una dimensione religiosa nella Milano di fine Duecento // Albini G. Carità e governo delle povertà (secoli XII-XV). Milano, 2002.
- Exemplum e letteratura tra Medioevo e Rinascimento. Bologna: Il Mulino, 1989.
- Frugoni Ch. L’affare migliore di Enrico. Giotto e la cappella degli Scrovegni (Saggi, n. 899). Torino: Einaudi, 2008.
- Knuuttila S. Emotions in Ancient and Medieval Philosophy. Oxford: Clarendon Press, 2004.
- Pisani G. Dante e Giotto: la Commedia degli Scrovegni // Dante fra il settecentocinquantenario della nascita (2015) e il settecentenario della morte (2021): Atti delle Celebrazioni in Senato, del Forum e del Convegno internazionale di Roma: maggio-ottobre 2015: in 2 vols. / a cura di E. Malato e A. Mazzucchi. Roma: Salerno Editrice, 2016. Vol. II.
- Rosenwein B. Emotional Communities in Early Middle Ages. Ithaca: Cornell University Press, 2006.
- Schnell R. Ekel und Emotionsforschung: Mediavistische Uberlegungen zur Aisthetik des Hasslichen // Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte. 2005. Jg. 79. H. 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 10, 2024.
- Published: June 28, 2024.
Keywords
- жанр загробных видений
- репрезентация эмоций в тексте
- ролевая природа жанра видения
- средневековые итальянские поэты-дидактики
- народная смеховая культура
- genre of afterlife visions
- representation of emotions in the text
- role-playing nature of vision genre
- medieval Italian didactic poets
- folk laughing culture
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC