• Original research article
  • July 5, 2024
  • Open access

The axiological field of the German-speaking tourist discourse

Abstract

The purpose of the study is to identify the value dominants that form the axiological field of the German-speaking tourist discourse. The scientific novelty of the study is due to the application of a linguo-axiological approach to the study of German-language tourist discourse, aimed at detecting the features of the construction of the axiological field of this discourse, due to both the presence of universal and national cultural value attitudes, and situational ones related to the motives and needs of the main participants in tourist communication. Thus, the article presents the features of the representation of values formed through linguistic assessments in the discourse of a travel service provider and in the discourse of a consumer of a tourist product. As a result of the study, it was found that the axiological field of the German-speaking tourist discourse is actualized not only by positive, but also by negative language assessments and is formed by such value dominants as a high level of service, comfort, professionalism of staff, individuality, beauty, environmental friendliness, safety, etc.

References

  1. Авакова М. Л., Будняя О. Н. Реализация категории оценки в англоязычном туристическом интернет-дискурсе // Университетские чтения – 2022: материалы региональной межвузовской научно-практической конференции. Пятигорск: Пятигорский государственный университет, 2022.
  2. Авакова М. Л., Моногарова А. Г., Будняя О. Н. Языковые особенности манипулятивного воздействия в англоязычном туристическом интернет-дискурсе // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2021. № 10-2.
  3. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988.
  4. Вдовиченко Д. А. Туристический дискурс как объект научного осмысления // Язык. Образование. Культура: сборник научных трудов по материалам ХIII Всероссийской научно-практической электронной конференции с международным участием, посвященной 85-летию КГМУ. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2019.
  5. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: Едиториал, 2002.
  6. Воробьева А. Ю. Философские основы аксиологической оценки и языковые формы ее экспликации // Казанская наука. 2019. № 7.
  7. Ивин А. А. Основания логики оценок. М.: МГУ, 1970.
  8. Казыдуб Н. Н. Аксиологическая перспективизация как инструмент дискурсивного конструирования // Вестник Красноярского государственного педагогического университета имени В. П. Астафьева. 2020. № 4 (54).
  9. Казыдуб Н. Н. Аксиологические системы в языке и речи // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2009. № 2 (6).
  10. Карасик В. И. Культурные доминанты в языке // Языковая личность: культурные концепты: сборник научных трудов. Волгоград – Архангельск: Перемена, 1996.
  11. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  12. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  13. Липириди С. Х. Аксиологическое поле туристического дискурса (на материале английских неологизмов) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 2 (145).
  14. Лузина Л. Г. О когнитивно-дискурсивной парадигме лингвистического знания // Парадигмы научного знания в современной лингвистике: сборник научных трудов. М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН, 2008.
  15. Новикова Э. Ю. Кросскультурное измерение аксиологии международного туристического дискурса // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2018. № 13.
  16. Павлов С. Г. Лингвоаксиологическая модель человека: научно-методический аспект // Вестник Мининского университета. 2013. № 3.
  17. Плотникова С. Н. Когнитивно-дискурсивная деятельность: наблюдение и конструирование // Studia Linguistica Cognitiva. Вып. 1. Язык и познание: методологические проблемы и перспективы. М.: Гнозис, 2006.
  18. Примак С. С. Актуализация персуазивности в немецкоязычном и русскоязычном туристическом рекламном тексте // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 6 (103).
  19. Старостина Ю. С. К вопросу о категориальном аппарате лингвоаксиологического исследования дискурса // Русский лингвистический бюллетень. 2021. № 2 (26).
  20. Филатова Н. В. Туристический дискурс в ряду смежных дискурсов: гибридизация или полифония? // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2012. № 3.

Author information

Svetlana Sergeyevna Primak

PhD

Altai State Pedagogical University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: June 1, 2024.
  • Published: July 5, 2024.

Keywords

  • аксиологическое поле туристического дискурса
  • немецкоязычный туристический дискурс
  • репрезентация ценностей
  • языковая оценка
  • ценностные доминанты
  • the axiological field of tourist discourse
  • German-language tourist discourse
  • representation of values
  • linguistic assessment
  • value dominants

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)