• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

The transformation of female images in the dramaturgy of the 20th century by the example of A. Simukov's plays

Abstract

The purpose of the study is to show how the female image has changed in the drama of the 20th century on the example of the work of the Soviet playwright, screenwriter of animated films and motion pictures, teacher of the Gorky Literary Institute and literary teacher A. Vampilov A. Simukov, whose years of creativity span more than half a century. In the article, through a system of end-to-end and archetypal images, a historical and literary excursion is conducted, revealing the prerequisites for creating the image of a new woman in the post-revolutionary period and its subsequent development. Special attention is paid to the author's style of A. Simukov and his contribution to the development of female images in Soviet drama. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time A. Simukov's plays of different years devoted to the women's issue were comprehensively studied, and it is open to the reader that the playwright, starting with the first works, placed a demiurgic heroine in the space of comedy and tried to humanize her. The results of the study show that A. Simukov reflected in his work the changes that occurred in connection with the women's issue in the public consciousness, and in the psychologization of images he was in many ways the forerunner of the new wave playwrights.

References

  1. Бегунов В. Любовь – мера свободы. «Фабричная девчонка» А. Володина в Центре драматургии и режиссуры // Современная драматургия. 2020. № 2. https://theatre-library.ru/sovremennaya_dramaturgiya/2020-2/8441?ysclid=ltx0g9hrez104449566
  2. Гудкова В. В. Рождение советских сюжетов: типология отечественной драмы 1920-х – начала 1930-х годов. М.: Новое литературное обозрение, 2008.
  3. Дашевская О. А. Типология женских образов в драматургии 1930-х годов и становление психологической драмы // Русская литература в XX веке: имена, проблемы, культурный диалог. 2009. № 10.
  4. Карпова Т. Н. Женская драматургия периода застоя в аспекте гендерного диалога // Манускрипт. 2016. № 5 (67).
  5. Михайлова М. В., Назарова А. В. «Новая женщина» или «сверхженщина»? Проект Серебряного века // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2023. № 3.
  6. Мицюк Н. А. Типы российских дворянок начала XX в. по отношению к собственной фертильности и материнству // Женщина в российском обществе. 2014. № 2 (71).
  7. Розов В. С., Коростылев В. Н., Кучаев А. Л. Слово памяти // Литературная газета. 1995. № 15.
  8. Руднев П. Драма памяти. Очерки истории российской драматургии. 1950-2010-е. М., 2018.
  9. Трубина А. Д. Система женских образов в пьесах А. Арбузова: к постановке проблемы // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2014. № 2-4.
  10. Тютелова Л. Г. Поэтика пространства русской «Новой драмы» начала ХХ века: Чехов, Горький, Андреев // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2010. № 5-3.
  11. Цветкова Е. А. Концепция «новой женщины» в работах А. М. Коллонтай // Скиф. 2022. № 1 (65).

Author information

Vasilissa Vladislavovna Orlova

Maxim Gorky Institute of Literature and Creative Writing, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 5, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • советский драматург Алексей Симуков
  • женский образ в советской драматургии
  • образ матери в советской драматургии
  • эволюция образа женщины
  • советская комедия 1930-х – 1960-х гг
  • Soviet playwright Alexei Simukov
  • the female image in Soviet drama
  • the image of a mother in Soviet drama
  • the evolution of the image of a woman
  • Soviet comedy of the 1930s – 1960s

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)