• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

Mind-mapping as a tool for forming linguocultural competence in teaching Russian as a foreign language in a higher education institution

Abstract

The article is devoted to the formation of linguocultural competence among students studying Russian as a foreign language. The authors consider the ways of using the methodology of mind maps in classes with foreign students. The aim of the study is to substantiate the significance of using the mind maps in the educational process on the subject of presenting information in the linguoculturological aspect for students learning Russian as a foreign language. Theoretically and methodologically, the present work is based on the theory of linguistic personality and secondary linguistic personality, as well as on the linguoculturological approach in teaching a non-native language. The scientific novelty of the research consists in analyzing the ways of applying the methodology of making mind-maps when mastering linguistic and linguocultural material in Russian as a foreign language classes. As a result of the study, the recommendations on the compilation of mind maps on the example of the linguocultural concept "Winter" are presented. The high efficiency of this methodology application among foreign students in the development and formation of linguocultural competence is confirmed.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология. Ценностно-смысловое пространство языка: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2010.
  2. Ахмедова Э. М. Актуальные аспекты использования технологий интеллект-карт (mind-map) в педагогическом процессе // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81).
  3. Богин Г. И. Языковая личность школьника как формат для определения успешности его филологической подготовки. Тверь: Просвещение, 1998.
  4. Бьюзен Т., Бьюзен Б. Супермышление. Измените свою жизнь с помощью интеллект-карт. Мн.: Попурри, 2010.
  5. Ворошкевич Д. В., Казанникова Д. П. Пособие по лингвокультурологическому анализу текста. М., 2016.
  6. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006.
  7. Караулов Ю. Н. Русская языковая личность и задачи ее изучения // Язык и личность: сборник статей. М.: Наука, 1989.
  8. Красных В. В. Лингвокультурология как объект когнитивных исследований // Вестник Московского университета. Серия 9: Филология. 2013. № 2.
  9. Макшанцева Н. В., Королева С. Б. Преподавание РКИ сквозь призму теории концепта: культура, ментальность, аспекты языка // Язык и культура. 2019. № 47.
  10. Маслова В. А. Роль русского языка в концептуализации мира: лингвокультурный аспект // Русистика. 2019. Т. 17. № 2.
  11. Ненонен О. В. Лингвокультурологический подход к преподаванию русского языка в финляндском университете // Вестник Вятского государственного университета. 2021. № 3 (141).
  12. Прынзина А. В., Коровина И. В. Лингвокультурная компетенция и лингвокультурная компетентность: к вопросу о терминологической однозначности // Перспективы лингвистического знания: молодежь и наука: сборник материалов всероссийской научно-практической конференции аспирантов, магистрантов, студентов и школьников. Стерлитамак, 2022. Т. 1.
  13. Теплякова И. Х., Олейников В. С. «Mind-mapping» как инструмент эффективного способа подачи учебного материала (на примере иностранного языка) // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2017. № 1 (73).
  14. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация: учебное пособие. М.: Слово, 2000.
  15. Фаткуллина Ф. Лингвокультурология и лингвокультура: соотношение понятий // Казанский лингвистический журнал. 2020. Т. 3. № 1.
  16. Халеева И. И. Вторичная языковая личности как реципиент инофонного текста // Язык – система. Язык – текст. Язык – способность: к 60-летию члена-корреспондента РАН Ю. Н. Караулова / ред. Ю. С. Степанов, Е. А. Земская, А. М. Молдован. М.: РАН ИРЯ, 1995.

Author information

Oksana Sergeevna Sharmanova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

Evgenia Valeryevna Tretiakova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: June 13, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • лингвокультурология
  • лингвокультурная компетенция
  • метод обучения русскому языку как иностранному
  • интеллект-карты
  • linguoculturology
  • linguocultural competence
  • methods of teaching Russian as a foreign language
  • mind maps

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)