• Original research article
  • July 24, 2024
  • Open access

The manipulative potential of zoonyms as explicators of the animalistic code of culture (based on the material of the German language 2020-2024)

Abstract

The purpose of this study is to identify figurative zoonyms in the German media in Germany, Austria and German–speaking Switzerland in 2020-2024, which serve as a means of implementing a manipulative nominative strategy. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time it examines the issues of connoted figurative designation of current realities in German-speaking countries through zoonyms in order to manipulate mass consciousness. The results showed that the main ways of figurative designation of realities when setting a manipulative goal are the correlation of a known zoonym with a new referent and the creation of new figurative zoonyms through word formation. Nominations implicitly comparing humans with animals have a manipulative character. In the German-speaking cultural sphere between 2020 and 2024, zoomorphisms and zoonym-symbols play a crucial role in shaping the meaning of words for manipulative purposes. These figurative human designations and symbolic animal names have a special significance in conveying messages and influencing people. The animalistic language code is characterized by linguistic and cultural peculiarities of its manipulation, which is associated with the norms of behavior in force during the epidemiological and environmental crisis.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры / под ред. Н. Д. Арутюновой, М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990.
  2. Бабаева Р. И., Кокина М. О. Немецкие фразеологизмы с компонентом «Hund» в политической коммуникации // Теория и практика иностранного языка в высшей школе. 2018. № 4.
  3. Гришаева Л. И. Парадоксы медиалингвистики. Наука-Юнипресс, 2014.
  4. Гусейнова И. А., Горожанов А. И. Коннотированный образ как способ конструирования информационного противостояния в художественно-публицистическом жанре // Журнал Сибирского федерального университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 16. № 6.
  5. Лагута О. И. Метафорология: теоретические аспекты: в 2-х ч. Новосибирск: Новосибирский государственный университет, 2003. Ч. 1.
  6. Нефедова Л. А. Лексические средства манипулятивного воздействия в повседневном общении (на материале современного немецкого языка): дисс. … к. филол. н. М., 1997.
  7. Нефедова Л. А. О дискурсивной маркированности и особенностях употребления заимствованных фразеологизмов в современном немецком языке (на примере фразеологизмов с пометой bildungsspr.) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 12-1 (42).
  8. Павлович Н. В. Язык образов. Парадигмы образов в русском поэтическом языке. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Азбуковник, 2004.
  9. Рут М. Э. Образная номинация. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 1992.
  10. Сергеева Л. А. Образная номинация и смысл // Славянские этносы, языки и культуры в современном мире / отв. ред. В. Л. Ибрагимова, Л. А. Киселева. Уфа: Башкирский государственный университет, 2019.
  11. Симонова С. В. Коммуникативно-прагматический потенциал «лексики образованных людей» (bildungssprachlich): дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2004.
  12. Телия В. Н. Вторичная номинация и ее виды // Языковая номинация (Виды наименований) / отв. ред. Б. А. Серебренников, А. А. Уфимцева. М.: Наука, 1977.
  13. Трофимова Н. А. Метафоры пандемического дискурса (на материале СМИ Германии) // Вестник Томского государственного университета. 2022. № 483. http://dx.doi.org/10.17223/15617793/483/6
  14. Утриков В. В. Лингвокультурный концепт Ordnung в немецкоязычных текстах общественно-политической тематики // Русская германистика: ежегодник Российского союза германистов. М.: Флинта, 2020. Т. XVII.
  15. Шувалов В. И. Символ и метафора в языке и речи // Преподаватель XXI век. 2017. № 3.
  16. Klosa-Kückelhaus A. Bilder und Metaphern im Wortschatz rund um die Coronapandemie // Sprache in der Coronakrise. Dynamischer Wandel in Lexikon und Kommunikation / hrsg. von A. Klosa-Kückelhaus. Mannheim: IDS-Verlag, 2021. https://doi.org/10.14618/ids-pub-10817
  17. Pugatschjow V. Faktoren und Merkmale der Manipulation // Das groβe Lexikon Medien und Kommunikation / hrsg. von L. R. Tsvasmann. Würzburg: Ergon-Verlag, 2006.

Author information

Lyubov Arkadyevna Nefedova

Dr

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: June 7, 2024.
  • Published: July 24, 2024.

Keywords

  • образная номинация
  • зооморфизм
  • зооним-символ
  • анималистический код культуры
  • манипулятивная номинативная стратегия
  • figurative nomination
  • zoomorphism
  • zoonym-symbol
  • animalistic code of culture
  • manipulative nominative strategy

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)