• Original research article
  • July 24, 2024
  • Open access

The dialectical principles of composition in M. Gorky’s story “Childhood”

Abstract

The article explores the structure of M. Gorky's novella "Childhood" and how it relates to the overall meaning of the work. It focuses on how the different parts of the story are combined to create a single, meaningful whole. The purpose of the study is to provide a theoretical and practical justification for the "dialectical principle" of the compositional organization of the story "Childhood", which follows from the special author's position and the original worldview of Gorky, the artist. The scientific novelty lies in the fact that, from a "dialectical" point of view, the composition of M.'s "Childhood" Gorky has not been considered before. Special attention is paid to the use of poetic tools, techniques that help recreate the most complex picture of how the human self is formed. These tools also help to embody the dialectic of this process, which is based on the struggle between the opposing principles of "instinctively selfish" and "reasonably kind". The work consistently examines the main parts of the story, their interdependence, and determines the nature of the arrangement of action episodes in the light of the moral and intellectual evolution of the autobiographical hero. The purpose of this study is to redefine the structure of Gorky's text. We aim to understand the underlying principles that shape the overall structure of the story. As a result, it was found that the composition of "Childhood" has a special dialectical character. The dominant role in the architectonics of the story is played not by an externally eventful perspective, not by epic intentions, but by an installation to identify the laws of internal growth, the logic of dialectical formation of consciousness and the formation of moral principles of the autogeroy. The basis for the layout of the main episodes of Gorky's creative work is the recreation of the spiritual path of a child growing up in familiarization with folk morality and at the same time overcoming the limitations of its spontaneity and social passivity.

References

  1. Бахтин М. М. К методологии литературоведения // Контекст. 1974. Литературно-теоретические исследования: сборник. М.: Наука, 1975.
  2. Бочаров С. Г. Психологическое раскрытие характера в русской классической литературе и творчество Горького // Социалистический реализм и классическое наследие / под общ. ред. Н. К. Гея и Я. Е. Эльсберга. М.: ГИХЛ, 1960.
  3. Веселовский А. Н. Историческая поэтика. Л.: Гослитиздат, 1940.
  4. Гегель Г. В. Ф. Эстетика: в 4-х т. М.: Искусство, 1968. Т. 1.
  5. Десницкий В. А. Автобиографические повести Горького. 1. «Детство». 2. «В людях» // Десницкий В. А. М. Горький. Л.: Худож. лит., 1935.
  6. Есин А. Б. Психологизм русской классической литературы. М.: Флинта; Московский психолого-социальный ин-т, 2003.
  7. Захарова В. Т. Проза М. Горького Серебряного века: монография. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского педагогического ун-та, 2008.
  8. Кранихфельд Вл. Утро жизни // Современный мир. 1914. № 12. Отд. 2.
  9. Кузьмичев И. К. Введение в эстетику художественного сознания. Лекции. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского ун-та, 1995.
  10. Литературный энциклопедический словарь / под ред. В. М. Кожевникова, П. А. Николаева. М.: Советская энциклопедия, 1987.
  11. Мережковский Д. Не святая Русь (Религия Горького) // Русское слово. 1916. № 210. 11 сентября.
  12. Михайловский Б. В. Автобиографическая трилогия М. Горького // Литература и новый человек: сб. ст. М.: Наука, 1963.
  13. Палиевский П. В. Литература и теория. М.: Сов. Россия, 1979.
  14. Примочкина Н. Н. Горький: личность и творчество на фоне эпохи. М.: Азбуковник, 2019.
  15. Спиридонова Л. А. К вопросу о новаторстве Горького-художника // Горьковские чтения. 2016: материалы международной науч. конференции «М. Горький – художник и мыслитель». Н. Новгород: БегемотНН, 2016.
  16. Сухих О. С. Мотивы горьковского «Детства» в повести В. Крапивина «Трое с площади Карронад» // Духовная культура Нижегородского региона: опыт системного описания: коллективная монография / под ред. М. Г. Уртминцевой. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского ун-та, 2018.
  17. Тагер Е. Б. Творчество Горького советской эпохи. М.: Наука, 1964.
  18. Уртминцева М. Г. Биографический миф о М. Горьком и художественная реальность: драматическая трилогия Н. Прибутковской «Три версии одной судьбы. Пьесы» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 2.
  19. Хализев В. Е. Теория литературы. М.: Высшая школа, 2002.
  20. Цирулев А. Ф. Проблема автобиографизма в трилогии М. Горького «Детство», «В людях», «Мои университеты» // Вестник Нижегородского университета. 2010. № 2.
  21. Чернышевский Н. Г. Детство и отрочество. Сочинения графа Л. Н. Толстого. Военные рассказы графа Л. Н. Толстого // Чернышевский Н. Г. Собрание сочинений: в 5-ти т. М.: Правда, 1974. Т. 3.

Author information

Alexander Fedorovich Tsirulev

PhD

Nizhny Novgorod State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: June 13, 2024.
  • Published: July 24, 2024.

Keywords

  • повесть М. Горького «Детство»
  • автобиографический герой
  • диалектический принцип композиции
  • нравственно-интеллектуальный рост личности
  • the story of M. Gorky "Childhood"
  • autobiographical hero
  • dialectical principle of composition
  • moral and intellectual growth of personality

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)