• Original research article
  • July 24, 2024
  • Open access

Shorts, reels and clip as a subvidema of Internet, film and media discourse

Abstract

The aim of this study is to identify the subvidema as a new element of the social network discourse, which in the future will allow for a segmented analysis of the polymodal components of the social network discourse. For the first time, the article describes new units of social network discourse – shorts, reels and clips, combined into a single class and nominated as "subvidema". The structural and linguistic features of the subvidema are highlighted and considered, their main functions are determined. The interdiscursive potential of the subvidema and the functioning of shorts, reels and clips in film, Internet and media discourses are considered. The scientific novelty of the study lies in the comprehensive description of the linguistic and pragmatic features of the identified types of subvidema, as well as the terminological differentiation of the phenomena of shorts, reels and clip. As a result of the research, it was found that subvidema is a communicative polymodal pragmatically oriented element of the social network discourse, performing specific functions and possessing certain characteristics. At the same time, the subvidema has a wide interdiscursive potential, which allows shorts, reels and clips to function in different types of discourse (cinema, Internet and media discourse).

References

  1. Анисимов В. Е. Кинозаголовок, синопсис и слоган кинофильма как функционально-прагматические единицы кинотекста (на материале современного французского кинодискурса) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/filnauki.2020.1.48
  2. Анисимов В. Е. Структурно-прагматические особенности постера кинофильма (на материале французского кинодискурса) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/phil20240027
  3. Ахренова Н. А., Милякова В. В. Микроблог как разновидность рекламного интернет-дискурса // Вопросы современной лингвистики. 2022. № 3.
  4. Загидуллина М. В. Теория интернет-фольклора: коммуникация фольклорного типа и самоидентификация участников крупных форумов // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 4.
  5. Зыкова И. В. Интердискурсивность как лингвокреативная апроприация дискурсов: авангард и Андрей Тарковский // Слово.ру: балтийский акцент. 2021. Т. 12. № 4.
  6. Карасик В. И. Языковое проявление личности. Волгоград: Парадигма, 2014.
  7. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
  8. Ковалевская Е. В. Технология создания коротких популярных видео-роликов по предметам школьного цикла // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60 (3).
  9. Муронец О. В. Контент социальных сетей: тенденции и закономерности // Медиаскоп. 2015. № 3.
  10. Нелюбова Н. Ю., Говорова Л. А., Калинникова Е. Д. Особенности функционирования современного языка в интернет-пространстве (на материале французского и испанского языков) // Вопросы прикладной лингвистики. 2021. № 43.
  11. Носовец С. Г. Новые медиа: к определению понятия // Коммуникативные исследования. 2016. № 4 (10).
  12. Олизько Н. С. Интердискурсивность постмодернистского письма: монография. Челябинск: Челяб. гос. ун-т, 2009.
  13. Подгорная Е. А., Демиденко К. А. Лингвистические характеристики интернет-чатов как вида коммуникации // Концепт. 2014. № 9.
  14. Слышкин Г. Г., Ефремова М. А. Кинотекст (опыт лингвокультурологического анализа). М.: Водолей Publishers, 2004.
  15. Современный дискурс-анализ: повестка дня, проблематика, перспективы: коллективная монография / под ред. Е. А. Кожемякина, А. В. Полонского. Белгород: ИД «Белгород», 2016.
  16. Сонин А. Г. Общепсихологические и когнитивные механизмы понимания мультимедийных текстов // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1.
  17. Харьковская А. А., Черкунова М. В. Малоформатные тексты в американском медиадискурсе (на материале названий видеороликов о Дональде Трампе на платформе Youtube.com) // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 4.
  18. Черкунова М. В. Малоформатный текст: к определению понятия (теоретические аспекты) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2022. № 22 (3).

Author information

Vladislav Evgenevich Anisimov

PhD

MGIMO University, Moscow

Ekatherina Dmitrievna Anisimova

RUDN University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 9, 2024.
  • Published: July 24, 2024.

Keywords

  • субвидема
  • дискурс социальных сетей
  • кинодискурс
  • медиадискурс
  • интернет-дискурс
  • subvidema
  • social network discourse
  • film discourse
  • media discourse

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)