• Original research article
  • July 25, 2024
  • Open access

Anatomy of the sonnet "Don Juan" by N. S. Gumilev

Abstract

The purpose of the study is to establish the concept of the image of Don Juan in the works of N. S. Gumilev through the prism of affirming and clarifying the aesthetics of acmeism and the dynamics of the poet's axiology and ontology. The scientific novelty of this research lies in two main aspects: firstly, we identify the image of Don Juan in N. S. Gumilev's work and place it in the context of various interpretations of the eternal image; secondly, we apply the methodology of level analysis of a poem, which was proposed by Gumilev himself in his article "Anatomy of a Poem," to our interpretation of the eternal image in the sonnet "Don Juan." This approach serves as a starting point for further readings of the image in other forms of literature, such as lyrics, drama (in the case of "Don Juan in Egypt"), and journalism (as seen in "The Reader"). The mythological genesis of the image of Don Juan actualizes the diachronic decoding of archaic meanings in the interpretation of N. S. Gumilev, which are harmoniously embedded in the architecture of the classical sonnet. At the same time, Don Juan, in accordance with the role concept of the collection "Pearls", acts as one of the hypostases of a person in general, which dictates the need for an ethical assessment of the hero's life path. As a result of the study, it was found that the grammatical structure and poetic language of the sonnet "Don Juan" form the concept of an image polemically opposed to both the romantic rehabilitation of Don Juan and his acmeistic interpretation in the one-act drama in verse "Don Juan in Egypt".

References

  1. Багно В. Е. Дон Жуан // Пушкин: исследования и материалы / РАН, Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом). СПб.: Наука, 2004. Т. XVIII/XIX. Пушкин и мировая литература. Материалы к «Пушкинской энциклопедии».
  2. Бальмонт К. Тип Дон Жуана в мировой литературе // Бальмонт К. Горные вершины. М.: Гриф, 1904.
  3. Бехер И. О литературе и искусстве. М.: Художественная литература, 1981.
  4. Гаспаров М. Л. Избранные труды. Собрание сочинений: в 3-х т. М.: Языки русской культуры, 1997. Т. 2. О стихах.
  5. Гаспаров М. Л. Неизвестные русские переводы байроновского «Дон Жуана» // Великий романтик Байрон и мировая литература: сб. ст. М.: Наука, 1991.
  6. Грибков А. Г. Сонет Н. С. Гумилева «Дон Жуан»: в поисках эталона // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. Серия 5: Литературоведение. Языкознание. 1998. № 5.
  7. Гроссман Л. Поэтика сонета // Проблемы поэтики / под ред. В. Я. Брюсова. М. – Л.: Земля и фабрика, 1925.
  8. Гудзий Н. К. К истории легенды о папе Григории // Известия Отделения русского языка и словесности Академии наук. 1914. Т. XIX. Кн. 4.
  9. Гудзий Н. К. К легендам об Иуде предателе и Андрее Критском // Русский филологический вестник. 1915. № 1.
  10. Каинова О. А., Корниенко С. А. Дон Жуан или Мефистофель (двоение вечных образов в поэтике Н. С. Гумилева) // Культура и цивилизация. 2017. Т. 7. № 4.
  11. Кулагина А. А. Жизнетворческая концепция и принципы создания образа в лирике и драматургии Н. С. Гумилева: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2012.
  12. Куриленко М. «Дон Жуан в Египте» Н. С. Гумилева: комментарий к пьесе // Летняя школа по русской литературе. 2017. Т. 13. № 4.
  13. Левин Ю. И. Заметки о лирике // Новое литературное обозрение. 1994. № 8.
  14. Лотман Ю. М. Статьи по типологии культуры. Тарту: Тарт. ун-т, 1973.
  15. Мелешко Т. А. Художественная концепция игры в поэзии Н. Гумилева: «Романтические цветы», «Жемчуга», «Чужое небо», «Колчан»: автореф. дисс. … к. филол. н. Вологда, 1998.
  16. Моисеева А. А. Эволюция ролевой лирики на рубеже XIX-XX веков: формирование ролевого героя нового типа: автореф. дисс. … к. филол. н. Пермь, 2007.
  17. Одоевцева И. На берегах Невы. Воспоминания. М.: Худож. лит., 1988.
  18. Полушин В. Л. Николай Гумилев: жизнь расстрелянного поэта. М.: Молодая гвардия, 2006.
  19. Принципы художественного перевода: статьи К. Чуковского и Н. Гумилева. Пг.: Всемирная литература, 1919.
  20. Страшкова О. К. «Дон Жуан» Н. Гумилева как пародийная игра с прототекстом // Путь науки. 2014. № 5.
  21. Топоров В. Н. Числа // Мифы народов мира: энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. С. А. Токарев М.: Советская энциклопедия, 1980. Т. 2.
  22. Штайн К. Э. Гармония поэтического текста. Склад. Ткань. Фактура. М.: Флинта, 2016.
  23. Элиаде М. Космос и история. М.: Прогресс, 1987.
  24. Якобсон Р. Поэзия грамматики и грамматика поэзии // Семиотика – 1983: антология / сост. Ю. С. Степанов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М. – Екатеринбург: Академический Проект; Деловая книга, 2001.
  25. Якобсон Р. Работы по поэтике: переводы. М.: Прогресс, 1987.
  26. Якобсон Р. Формальная школа и современное русское литературоведение. М.: Языки славянских культур, 2011.

Author information

Yana Vsevolodovna Pogrebnaya

Dr

Stavropol State Pedagogical Institute

About this article

Publication history

  • Received: June 12, 2024.
  • Published: July 25, 2024.

Keywords

  • сонет «Дон Жуан»
  • интерпретация образа Дон Жуана
  • акмеизм
  • уровневый анализ стихотворения
  • грамматический строй стихотворения
  • поэтический словарь стихотворения
  • sonnet "Don Juan"
  • interpretation of the image of Don Juan
  • acmeism
  • level analysis of the poem
  • grammatical structure of the poem
  • poetic dictionary of the poem

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)