• Original research article
  • July 29, 2024
  • Open access

The phenomenon of linguistic creativity and its implementation in the media discourse

Abstract

The purpose of this study is to characterize the phenomenon of linguocreativity by identifying the most frequent mechanisms of formation of linguocreatems and their influencing potential in the media discourse. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time in modern media discourse linguocreatems are considered as a means of influence, taking into account the models of their formation, the transformation of the semantics of new units and pragmatic function. As a result, the conceptual and terminological apparatus of the study was clarified in the aspect of differentiation of the concepts of "language game" and "linguistic creativity". A contextual database of 115 examples of linguistic creatives used in media discourse was created. These examples were then analyzed to identify various cases of linguistic transformations that showcase the authors' linguistic creativity. The main techniques for implementing linguistic creativity in media news publications and blogs were identified. The most common mechanisms were the structural and semantic changes in phraseological units and the use of wordplay. In these cases, familiar phrases are altered in form, creating a play on words that can lead to multiple meanings. This allows the author to convey their viewpoint subtly and shape the reader's perspective.

References

  1. Бутакова Е. С. Лингвистическая креативность в томской эргономии // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 3 (131).
  2. Векшин Г. В. Фоносиллабема – элементарная операциональная единица творческой языковой способности // Лингвистика креатива – 4: коллективная монография / под общ. ред. проф. Т. А. Гридиной. Изд-е 2-е. Екатеринбург: ФГБОУ ВПО «Урал. гос. пед. ун-т», 2013.
  3. Власова О. В. Роль прецедентных феноменов в рекламных текстах // Современное педагогическое образование. 2022. № 2.
  4. Гермашева Т. М. Лингвокреативный дискурс: к постановке проблемы // Дискурс-Пи. 2016. № 3-4 (24-25).
  5. Гридина Т. А. Языковая игра в эргономинациях: провокативность и эмоционально-коммуникативная рецепция // Quaestio Rossica. 2023. № 1.
  6. Гридина Т. А. Языковая игра: стереотип и творчество. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1996.
  7. Дускаева Л. Р. Речевая организация метатекста телеграм-поста // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2023. № 1 (48).
  8. Ильясова С. В. Словообразовательная игра: от лингвокреативности до лингвоциничности (на материале языка современных российских СМИ) // Политическая лингвистика. 2020. № 3 (81).
  9. Ирисханова О. К. О понятии креативности и его роли в метаязыке лингвистических исследований // Когнитивные исследования языка: сб. науч. тр. М. – Тамбов: Ин-т языкознания РАН; Издательский дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2009. Вып. V. Исследование познавательных процессов в языке.
  10. Норман Б. Ю. О креативной функции языка (на материале славянских языков) // Русское слово в языке, тексте и культурной среде: сб. статей. Екатеринбург, 1997.
  11. Разработка и технологии производства рекламного продукта: учебник / под ред. Л. М. Дмитриевой. М.: Экономисть, 2006.
  12. Рахманова Л. И., Суздальцева В. Н. Современный русский язык. Лексика. Фразеология. Морфология. М.: Изд-во МГУ; ЧеРо, 1997.
  13. Ремчукова Е. Н. Креативный потенциал русской грамматики: морфологические ресурсы языка: дисс. … д. филол. н. М., 2006.
  14. Ремчукова Е. Н. Рекламный слоган как разновидность рекламного текста: стандарт и лингвокреатив // Русский язык в поликультурном мире: сборник научных статей IV международного симпозиума: в 2-х т. Симферополь, 2020. Т. 1.
  15. Санников В. З. Русский язык в зеркале языковой игры. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Языки славянской культуры, 2002.
  16. Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке: язык и мышление. М.: ЛИБРОКОМ, 2010.
  17. Смирнова Н. В. Концепции лингвокреативности в современном российском языкознании // Актуальные проблемы стилистики. 2021. № 7.

Author information

Ksenija Yuryevna Novosad

A. N. Kosygin Russian State University, Moscow

Elena Andreevna Yurina

Dr

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 18, 2024.
  • Published: July 29, 2024.

Keywords

  • лингвокреативность
  • лингвокреатема
  • речевое воздействие
  • языковая игра
  • дискурс СМИ
  • linguocreativity
  • linguocreatema
  • speech effects
  • language play
  • media discourse

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)