• Original research article
  • July 29, 2024
  • Open access

English euphemisms as the means of manipulation in the press

Abstract

This study is devoted to the analysis of the manipulative potential of euphemisms in the texts of the English-language press. The purpose of the work is to consider euphemisms as one of the types of manipulators in a journalistic text, revealing their role in forming the desired reaction. The scientific novelty of the study lies in the fact that euphemisms are not studied in isolation, but in combination with other lexical units that form a whole text and create manipulation of the recipient’s consciousness. The author of the article shows how euphemisms in combination with other lexical means can influence the perception of information and form a certain point of view. The article proves that euphemisms are actively used by the authors of articles in the function of manipulation. This research can be useful not only for students of language courses, translators and teachers, but also for journalists, since understanding the mechanisms of manipulation will help them to create more objective materials, and readers will critically evaluate information received from various sources.

References

  1. Аргунова Е. В. Манипулирование массовым сознанием как фактор политической социализации в России: конец 1980-х – 2000 гг.: автореф. дисс. … к. полит. н. СПб., 2001.
  2. Баскова Ю. С. Эвфемизмы как средство манипулирования в языке СМИ: на материале русского и английского языков: автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2006.
  3. Бекетова С. В., Карапетова И. Н. Эвфемизм как способ выражения политкорректности в медиалингвистике // Язык и культура в эпоху интеграции научного знания и профессионализации образования. 2022. № 3-2.
  4. Беляева И. В. Феномен речевой манипуляции: лингвоюридические аспекты. Ростов н/Д: Изд-во Северо-Кавказской акад. гос. службы, 2008.
  5. Бережная Т. М. Президентская риторика в системе пропагандистского манипулирования общественным сознанием. М.: Изд-во Московского университета, 1988.
  6. Грачев Г. В., Мельник И. К. Манипулирование личностью. М.: RUGRAM, 2013.
  7. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  8. Кошкарова Н. Н. Лингвопрагматические характеристики фейковых новостей // Коммуникативная стилистика текста: итоги и перспективы (к юбилею доктора филологических наук, профессора Н. С. Болотновой и 30-летию научного направления): материалы всероссийского научного семинара (г. Томск, 20 января 2023 г.) / под общ. ред. С. М. Карпенко. Томск: Изд-во «Томский государственный педагогический университет», 2023.
  9. Кульман А. Д. Слова-прикрытия как средство манипулирования общественным сознанием // Техника дезинформации и обмана / под ред. Я. Н. Засурского. М.: Мысль, 1978.
  10. Курделяс А. А. Эвфемизация в современных СМИ (на материале газетных заголовков) // Сибирский филологический форум. 2020. № 1 (9).
  11. Никитина К. В. Технология речевой манипуляции в политическом дискурсе СМИ (на материале газет США): автореф. дисс. … к. филол. н. Уфа, 2006.
  12. Обвинцева О. В. Эвфемизм в политической коммуникации (на материале английского языка в сопоставлении с русским): дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2003.
  13. Осипова А. А. Манипуляции в общении и их нейтрализация. Ростов н/Д: Феникс, 2008.
  14. Павлова Е. К. Некоторые особенности номинации в языке политики США начала третьего тысячелетия // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2003. № 4.
  15. Шейгал Е. И. Эвфемизация в политическом дискурсе // Языковая личность: проблемы креативной семантики: сборник научных трудов к 70-летию доктора филологических наук, профессора Ираиды Владимировны Сентенберг. Волгоград, 2000.
  16. Шейнов В. П. Пиар «белый» и «черный». Технология скрытого управления людьми. М.: АСТ; Харвест, 2006.
  17. Adam Ch. Persuasion: Reception and Responsibility. Belmont: Wadsnorth Publishing Company, 1999.

Author information

Elena Viktorovna Kutinova

PhD

State University of Education, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2024.
  • Published: July 29, 2024.

Keywords

  • эвфемизмы английского языка
  • текст газеты
  • манипуляция мнением реципиента
  • ситуативно-обусловленная лексика
  • искажение информации
  • English euphemisms
  • newspaper text
  • manipulation of the recipient’s opinion
  • situational vocabulary
  • misrepresentation of information

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)