• Original research article
  • July 31, 2024
  • Open access

Artificially generated academic text (а linguopragmatic aspect)

Abstract

In the process of integrating ‘artificial intelligence’ (AI) technologies into academic discourse, the procedure of writing an academic text is changing, and a new type of communicative interaction is formed – AI as the author of a ‘generated text’ (GТ) and a human being as the recipient of a text from AI. The aim of the study is to substantiate the perception of such a text by the recipient from the point of view of pragmalinguistic analysis on the basis of the identified features and indicators. An analysis of the functioning of artificially generated academic text is presented (5 scientific texts were generated by the Mahtext system). For the first time machine text is considered as an ‘speech act’ in three directions of its realisation: plan of expression, content and prediction. It is revealed that the neural network as a text author cannot transform and convey any attitude to the addressee (recipient), just as it cannot consciously influence him through its texts and have pragmatic intentions. The novelty of the study consists in the following: 1) for the first time we consider not an anthropological text, but an AI text; 2) as a result of pragmalinguistic analysis are revealed 7 main features and 7 indicators of GT; 3) the concept of ‘artificial speech act’ is proposed for the first time.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  2. Безуглый Т. А., Ершова М. Е. Использование текстовых нейросетей и искусственного интеллекта в учебных работах студентов // Проблемы современного образования. 2023. № 5.
  3. Вежбицкая А. Речевые акты // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. XVI. Лингвистическая прагматика / сост. и вступ. ст. Н. Д. Арутюновой и Е. В. Падучевой; общ. ред. Е. В. Падучевой.
  4. Карасик В. И. Структура институционального дискурса // Проблемы речевой коммуникации: межвузовский сборник научных трудов. Саратов: Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского, 2000.
  5. Кононенко А. П. Популяризация чат-ботов в лингвистическом и методическом аспектах // Труды 20-й Юбилейной международной научно-практической конференции «Преподаватель высшей школы в XXI веке». Ростов н/Д: Ростов. гос. ун-т путей сообщения, 2023. Сб. 20. Ч. 2.
  6. Короткина И. Б. Оценка академического и научного текста в трех измерениях академической грамотности // Ценности и смыслы. 2017. № 6.
  7. Матвеева Г. Г. Актуализация прагматического аспекта научного текста. Ростов н/Д: РГУ, 1984.
  8. Остин Дж. Л. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1986. Вып. XVII. Теория речевых актов / сост. и вступит. ст. И. М. Кобозевой и В. З. Демьянкова; общ. ред. Б. Ю. Городецкого.
  9. Писарь Н. В. Потенциал использования нейросетей как инновационного инструмента создания учебного контента и средства организации интерактивной образовательной среды на занятиях по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/phil20240009
  10. Тактарова А. В., Черкасова М. Н. Лингвопрагматический аспект исследования комического цифрового полилога // Роль и статус языка в цивилизационном пространстве: сборник статей II международной научно-практической конференции (г. Санкт-Петербург, 20-21 ноября 2023 г.). СПб.: Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I, 2024.
  11. Черемохина Д. А., Стебунова К. К. Дезинтеграция текста в академическом дискурсе // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2018. Т. 160. Кн. 5.
  12. Черкасова М. Н., Тактарова А. В. Семантика и прагматика современных медиа в аспекте манипулятивного воздействия на поколение Z // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2023. Т. 27. № 3. https://doi.org/10.18522/1995-0640-2023-3-30-42
  13. Altmäe S., Sola-Leyva A., Salumets A. Artificial intelligence in scientific writing: A friend or a foe? // Reproductive BioMedicine Online. 2023. Vol. 47. Iss. 1. https://doi.org/10.1016/j.rbmo.2023.04.009
  14. Gao C. A., Howard F. M., Markov N. S., Dyer E. C., Ramesh S., Luo Y., Pearson A. T.Comparing scientific abstracts generated by ChatGPT to original abstracts using an artificial intelligence output detector, plagiarism detector, and blinded human reviewers // npj Digital Medicine. 2023. Vol. 6. https://doi.org/10.1038/s41746-023-00819-6
  15. Giglio A. D., Costa M. U. P. D. The use of artificial intelligence to improve the scientific writing of non-native English speakers // Revista da Associação Médica Brasileira. 2023. Vol. 69 (9). https://doi.org/10.1590/1806-9282.20230560
  16. Stokel-Walker C. ChatGPT listed as author on research papers: Many scientists disapprove // Nature. 2023. Vol. 613. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00107-z

Author information

Marina Nikolaevna Cherkasova

PhD

Rostov State Transport University

Anna Valer’evna Taktarova

PhD

Rostov State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: June 11, 2024.
  • Published: July 31, 2024.

Keywords

  • академический текст
  • генерация текста
  • искусственный интеллект
  • искусственный речевой акт
  • academic text
  • text generation
  • artificial intelligence
  • artificial speech act

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)