• Original research article
  • August 19, 2024
  • Open access

Methodological principles for selecting foreign language media texts as a supplementary learning tool at language faculties

Abstract

The study aims to identify the principles for selecting media texts as a supplementary learning tool in the context of foreign language education at language faculties. Despite the lack of a unified set of principles for selecting media texts suitable for foreign language education, the study was able to identify a list of optimal recommendations for selecting mass media texts applicable within the foreign language education system at language faculties. The scientific novelty of the work lies in presenting a tested methodological plan for implementing the educational process using media texts as a supplementary learning tool, selected according to the recommendations identified in the study. The results of this study prove that taking into account a number of media text selection principles can contribute to a more effective and purposeful organization of the educational process, provided that the media text is used as a supplementary learning material and its theme correlates with the curriculum.

References

  1. Багуза В. М. Принципы отбора сетевых медиатекстов для формирования медиакомпетенции у студентов языкового вуза // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения. 2016. Т. 11. № 6.
  2. Болотнова Н. С. Методики смыслового и лингвопрагматического анализа медиатекста. М.: Флинта, 2019.
  3. Василенко Т. С. Проблема психологического воздействия современного англоязычного медиатекста // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2021. Т. 12. № 1.
  4. Водоватова Т. Е. Медиатекст в социолингвистическом аспекте (на материале современных англоязычных политических медиатекстов) // Вестник Самарского муниципального института управления. 2020. № 2.
  5. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов. Опыт исследования современной английской медиаречи. М.: URSS, 2009.
  6. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: актуальные направления изучения медиаречи // Вестник Московского университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020a. № 4.
  7. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления: монография. М.: КДУ; Добросвет, 2020b. https://doi.org/10.31453/kdu.ru.91304.0107
  8. Захарова Д. С., Бахтиозина М. Г. Лингводидактические принципы отбора медиатекстов в рамках курса английского языка делового общения при работе с китайскими студентами-бакалаврами (языковой профиль) // Педагогический журнал. 2023. Т. 13. № 8А. https://doi.org/10.34670/AR.2023.24.16.039
  9. Казимирова О. В. Вариативность речевого поведения говорящего в дискурсивном пространстве англоязычного медиатекста // Вестник Минского государственного лингвистического университета. Серия 1: Филология. 2021. № 1.
  10. Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика // Когнитивные исследования. 2010. № 4.
  11. Сафонова В. В. Развитие культуры восприятия устного текста: методическое пособие по аудированию для преподавателя РКИ. Изд-е 4-е, стер. М.: Еврошкола, 2016.
  12. Солганик Г. Я. К определению понятий «текст» и «медиатекст» // Вестник Московского университета. Серия: Журналистика. 2005. № 2.
  13. Титова С. В. Цифровые технологии в цифровом обучении: теория и практика. М.: Эдитус, 2017.
  14. Шеваршинова Е. И. Методика отбора медиатекстов для формирования межкультурной компетенции студентов на занятиях по иностранному языку // Преподаватель – XXI век. 2014. № 1.
  15. Шеваршинова Е. И. Принципы и критерии отбора иноязычных медиатекстов с целью их применения на занятиях со студентами-лингвистами // Научные труды Калужского государственного университета им. К. Э. Циолковского. Материалы докладов гуманитарных секций региональной университетской научно-практической конференции. Серия: Гуманитарные науки. Калуга, 2018.
  16. Bates A. Teaching, Open Learning and Distance Education. L. – N. Y.: Routledge, 1995.
  17. DeCecco J. P., Crawford W. The Psychology of Learning and Instruction. New Delhi: Prentice Hall of India Pvt. Ltd., 1997.
  18. Romiszowski A. J. The Selection and Use of Instructional Media. L.: Kogan Page, 1988.
  19. The Handbook of Informal Language Learning / ed. by M. Dressman, R. W. Sadler. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2020.
  20. Todds T. Administration of Distance Teaching Institutions: A Manual. Cambridge: International Extension College, 1986.

Author information

Gaiane Samvelovna Khachatrian

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: October 28, 2022.
  • Published: August 19, 2024.

Keywords

  • языковое образование
  • критерии отбора аутентичных медиатекстов
  • аутентичные медиатексты как дополнительное средство обучения
  • обучение иностранному языку
  • language education
  • criteria for selecting authentic media texts
  • authentic media texts as a supplementary learning tool
  • foreign language learning

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)