• Original research article
  • August 28, 2024
  • Open access

Live-action quest as a way to expand vocabulary in Russian as a foreign language classes

Abstract

The paper describes the use of quest technology, specifically a live-action quest, in Russian as a foreign language classes, aimed at expanding students’ vocabulary. The research aims to create guidance materials based on quest technology in teaching new vocabulary with the goal of developing students’ ability to verbalize the names of objects in the surrounding space. The scientific novelty of the work lies in the developed methodology for preparing and conducting a live-action quest aimed at expanding vocabulary among foreign students learning Russian. As a result, it is proved that the use of a live-action quest during language classes increases learner motivation by actively involving students in a game-based activity and strengthening positive emotions from the learning process, influencing their emotional intelligence, creating a favorable atmosphere that promotes overcoming the language barrier, and mitigating negative emotions from the process of memorizing new words.

References

  1. Будаева Л. Н., Григорьева А. В., Шмакова Л. В. Формирование коммуникативных компетенций при обучении русскому языку как иностранному // Лингвистика и образование. 2021. Т. 1. № 4 (4).
  2. Владимирова С. С., Иванова А. П. Музейный квест как инструмент формирования фоновых знаний иностранных студентов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2019. № 194.
  3. Волкова О. В., Лысова И. И. Педагогическая квестология // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. Т. 38. № 1.
  4. Иванова А. А. Конструирование игрового образовательного квеста как средство формирования лингвокраеведческих знаний у иностранных студентов // Образовательный потенциал. 2013. № 3.
  5. Игумнова Е. А., Радецкая И. В. Квест-технология в контексте требований ФГОС общего образования // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6.
  6. Калугина Ю. В., Мустафина А. Р. Образовательный квест как интерактивная форма обучения иностранному языку // Концепт. 2015. Т. 13.
  7. Коломейцева Е. Б., Шмалько-Затинацкая С. А. Игра-квест как метод активного обучения в РКИ // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2.
  8. Меркурьева А. С. Квест как форма культурно-образовательной деятельности музея // Молодежный вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2017. № 2.
  9. Москалева Л. А., Галиулина И. Р., Богородский В. А. Подходы к обучению говорению на занятиях по русскому языку как иностранному на продвинутом этапе обучения // Филология и культура. 2019. № 1.
  10. Осяк С. А., Султанбекова С. С. Образовательный квест – современная интерактивная технология // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-2.
  11. Ревко-Линардато Е. А. Организация музейного квеста в залах открытого хранения фондов (на примере квест-игры «Тайны трех дверей») // Сборник конференции НИЦ Социосфера. 2017. № 24.
  12. Сокол И. Н. Классификация квестов // Молодий вчений. 2014. № 6-9.
  13. Стронин М. Ф. Обучающие игры на уроке английского языка. М.: Просвещение, 1981.
  14. Филиппов С. В. Использование ролевой игры на занятиях по русскому языку как иностранному в иноязычной среде обучения // Алтайский государственный педагогический университет. 2020. № 6.
  15. Хангельдиева И. Г. Эдьютейнмент как единство сознательного и бессознательного // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2018. № 3.
  16. Холодкова М. В. Реализация квест-технологии на начальном этапе обучения РКИ (на примере «живых» квестов) // Язык, культура и профессиональная коммуникация в современном обществе: сборник трудов конференции. Тамбов, 2020.

Author information

Ekaterina Alexandrovna Nepomnyashchikh

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: July 13, 2024.
  • Published: August 28, 2024.

Keywords

  • технология «живой» квест
  • квест-технология
  • инновационные технологии
  • пополнение словарного запаса
  • лексическая работа с иностранными студентами
  • обучение русскому языку как иностранному
  • live-action quest technology
  • quest technology
  • innovative technologies
  • expanding vocabulary
  • lexical work with foreign students
  • teaching Russian as a foreign language

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)