• Original research article
  • September 5, 2024
  • Open access

Concept of magical education in D. W. Jones’s novel “Year of the Griffin”

Abstract

The study aims to identify the principles of magical education as presented by D. W. Jones in the novel “Year of the Griffin”, a sequel to the work “Dark Lord of Derkholm”. The paper examines the concept of a magical university in a secondary fantasy world, in a state of crisis following the so-called “tours” described in the first novel of the duology, which globally affects the system of wizard education. The scientific novelty of the study lies in the fact that the novel “Year of the Griffin” remains outside the scientific interests of fantasy scholars, as it is recognized by readers as not the most successful work by D. W. Jones, but, nevertheless, it is indicative in terms of embodying the concept of magical education and allows us not only to systematize for the first time the principles of depicting a university for wizards in the stated novel, but also to highlight the intersections with the problems of modern education. As a result, it was found that D. W. Jones, unlike many other authors who address the stated problem, rejects the principle of hierarchy and complex structuring of the magical education institution, but focuses on the general problems of education in a society that is going through a period of economic and worldview crisis.

References

  1. Белоусова И. В. К проблемам современного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-4.
  2. Быльева Д. С. Школы магии как феномен самоорганизации школьников в социальных сетях // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании: сборник статей II всероссийской научно-практической конференции с международным участием / под ред. В. В. Рубцова, М. Г. Сороковой, Н. П. Радчиковой. М.: Изд-во Московского государственного психолого-педагогического университета, 2021.
  3. Галинская И. Л. Исторические и литературные источники романов о Гарри Поттере. М.: ИНИОН РАН, 2007.
  4. Ефремова В. В. Трансформация школы магии Джоан Роулинг в современной русской литературе // Молодежь и наука: проблемы современной филологии и методики преподавания филологических дисциплин: материалы VIII международной молодёжной научно-практической конференции. Ульяновск: Изд-во Ульяновского государственного педагогического университета, 2019.
  5. Киселева И. А. Особенности перевода литературы жанра фэнтези // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2007. № 1-2.
  6. Наумчик О. С. Тема игры в романе Д. У. Джонс «Темный властелин Деркхольма» // Диалог с античностью в междисциплинарном контексте: коллективная монография. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского госуниверситета, 2023.
  7. Новоставский И. Н. Социокультурные проблемы современного образования // Colloquium-Journal. 2019. № 3-5 (27).
  8. Паславская Я. Р. Гарри Поттер – «становящийся» герой? К вопросу о влиянии жанровых черт воспитательного романа на произведение Дж. К. Роулинг // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2015. № 1.
  9. Розин В. М. Виды научных работ и критерии их оценки // Alma Mater. Вестник высшей школы. 2002. № 10.
  10. Соломин В. П. Педагогическое образование и наука: пути развития // Вестник Герценовского университета. 2011. № 11.
  11. Хоружая С. В. Динамика смысла как культурной формы // Гуманитарные и социально-экономические науки. 2007. № 2.

Author information

Olga Sergeevna Naumchik

Dr

N. I. Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: July 19, 2024.
  • Published: September 5, 2024.

Keywords

  • Д. У. Джонс
  • роман «Год Грифона»
  • фэнтези
  • магический университет
  • критика образования
  • D. W. Jones
  • novel “Year of the Griffin”
  • fantasy
  • magical university
  • criticism of education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)