• Original research article
  • September 6, 2024
  • Open access

Anglicisms as functional-pragmatic markers of digital communication among Russian-speaking youth

Abstract

The paper focuses on a sociolinguistic analysis of the impact of digital technologies and social media on language practices and communication among students. The aim of the research is to determine the specific characteristics of functioning and pragmatic potential of the most frequent Anglicisms in Russian youth digital communication. The paper examines theoretical concepts in the field of linguistics, sociolinguistics, psycholinguistics, and communication studies that serve as the basis for interpreting empirical data. The research was conducted remotely using modern digital tools on a sample of 30 graduate students. The scientific novelty of the research lies in identifying and describing the specific functional-pragmatic characteristics of Anglicisms actively used in Russian youth digital communication. The paper contributes to the study of their role in the communicative strategies of the digital generation. As a result, the work identified 20 key Anglicisms actively used in youth communication, analyzed their functional features and pragmatic aspects of usage. The data obtained indicate the significant influence of digital technologies on the formation of a new linguistic worldview among the younger generation, which is reflected in specific lexical, grammatical, and syntactic innovations.

References

  1. Бурас М. М., Кронгауз М. А. Жизнь и судьба гипотезы лингвистической относительности // Наука и жизнь. 2011. № 8.
  2. Величко А. В. Закон экономии как условие функционирования и развития языка // Мир русского слова. 2015. № 2.
  3. Герасимов В. И. Идеология и дискурс в работах Т. А. ван Дейка (реферативный обзор) // Политическая наука. 2003. № 4.
  4. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск: БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000.
  5. Кронгауз М. А. Самоучитель Олбанского. М.: АСТ, 2013.
  6. Лабов У. Исследование языка в его социальном контексте // Новое в лингвистике: сборник. М.: Прогресс, 1972. Вып. VII. Социолингвистика.
  7. Романова И. В., Коннова О. В., Глазкова А. В. Влияние социальных сетей на язык и коммуникацию // Russian Linguistic Bulletin. 2024. № 3 (51). https://doi.org/10.18454/RULB.2024.51.20
  8. Ступникова А. А. Интернет как среда распространения англицизмов // Научное и техническое творчество молодежи: материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Новосибирск, 19-20 апреля 2023 г.). Новосибирск: Сибирский государственный университет телекоммуникаций и информатики, 2023.
  9. Сулейменов С. И. Изучение отношения современной молодежи к использованию англицизмов в речи (на примере опроса студентов СибАДИ) // Современные проблемы науки, общества и культуры: сборник статей VIII международной научно-практической конференции (г. Омск, 27-28 апреля 2023 г.). Омск: Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет (СибАДИ), 2023.
  10. Сычева Е. М., Пенчикова К. С. Роль англицизмов в современной русскоязычной интернет-лексике // Современные цифровые технологии в агропромышленном комплексе: сборник материалов международной научной конференции (г. Смоленск, 30 апреля 2020 г.). Смоленск: Смоленская государственная сельскохозяйственная академия, 2020. Т. 3.
  11. Чурсина О. В., Дема К. С., Жидкова Д. А. Словообразовательная характеристика англицизмов в русском сленге // Гуманитарные исследования. 2021. № 2 (78). https://doi.org/10.21672/1818-4936-2021-78-2-084-087
  12. Якобсон Р. Лингвистика и поэтика // Структурализм: «за» и «против»: сб. статей. М.: Прогресс, 1975.
  13. Austin J. L. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press, 1962.
  14. Baron N. S. Always On: Language in an Online and Mobile World. N. Y., 2008. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195313055.001.0001
  15. Crystal D.Internet Linguistics: A Student Guide. L.: Routledge, 2011.
  16. Crystal D. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  17. Dijk T. A. van. Discourse as Social Interaction. L.: Sage, 1997.
  18. Heine B., Kuteva T. World Lexicon of Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  19. Jakobson R. Closing Statement: Linguistics and Poetics // Style in Language / ed. by T. A. Sebeok. Cambridge: MIT Press, 1960.
  20. Martinet A. Éléments de linguistique générale. P.: Armand Colin, 1960.
  21. Palfrey J., Gasser U. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. N. Y.: Basic Books, 2008.
  22. Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1 // On the Horizon. 2001. Vol. 9 (5).
  23. Searle J. R. Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. L.: Cambridge University Press, 1969.
  24. Tapscott D. Grown up Digital. N. Y.: McGraw-Hill Education, 2009.
  25. Vicentini A. The Economy Principle in Language. Notes and Observations from Early Modern English Grammars // Mots. Words. Palabras. 2003. Vol. 3.
  26. Weinreich U. Languages in Contact: Findings and Problems. N. Y.: Linguistic Circle of New York, 1953.
  27. Whorf B. L. Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge: MIT Press, 1956.

Author information

Olga Alekseevna Frolova

PhD

MIREA – Russian Technological University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 6, 2024.
  • Published: September 6, 2024.

Keywords

  • англоязычные заимствования
  • русскоязычная интернет-коммуникация
  • языковые практики в социальных сетях
  • молодежный онлайн-дискурс
  • коммуникативные стратегии молодежи
  • English borrowings
  • Russian-language internet communication
  • language practices in social networks
  • youth online discourse
  • youth communicative strategies

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)