Communicative dominants of the sports internet discourse on figure skating
Abstract
The paper examines the communicative dominants of the sports internet discourse on figure skating, which is a thematic variety, or sub-discourse, of the sports discursive space. The aim of the study is to identify the specifics of the system of communicative tonalities characteristic of the sports internet discourse on figure skating. The scientific novelty of the study lies in considering tonality as one of the communicative dominants of the sports internet discourse on figure skating, shaping the pragmastylistic peculiarity of media texts on the Sports.ru website. The spectrum of communicative tonalities of the sports internet discourse on figure skating and the linguistic means of their representation are identified. The results showed that the communicative dominants of the internet discourse on figure skating are aggression and conflict, which is partly due to the active use of the “us – them” dichotomy. The enthusiastic, laudatory tonality accompanies texts based on the image of “us”; the agonality of sports discourse (by analogy with political discourse) is reduced to the struggle with “them”, their discrediting. The conflict component becomes one of the communicative dominants of the sports internet discourse on figure skating.
References
- Аветян А. А. К вопросу о типологии дискурса: особенности спортивного дискурса // Вестник Псковского государственного университета. Серия «Социально-гуманитарные науки». 2018. № 8.
- Багдасарян Т. О. Тональность как компонент модели речевого жанра (на материале речевого жанра «угроза») // Жанры речи: сборник научных статей. Саратов: Изд-во ГосУНЦ «Колледж», 2002. Вып. 3.
- Белютин Р. В. Немецкий спортивный дискурс: опыт прагмасемантического и лингвокогнитивного исследования: автореф. дисс. … д. филол. н. Смоленск, 2019.
- Бобырева Н. Н. Термин как основа языка спорта и спортивного дискурса: междисциплинарность и интердискурсивность // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». 2023. Т. 33. № 4.
- Войтик Е. А. Спортивная медиакоммуникация в России в начале XXI в. / науч. ред. Б. Я. Мисонжников. Томск: Изд. дом ТГУ, 2013.
- Горбачев А. М., Оноприенко А. В. Специализированный спортивный онлайн-ресурс нового типа Sports.ru // Челябинский гуманитарий. 2020. № 1 (50).
- Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления. М.: Ridero, 2020.
- Зильберт А. Б. Спортивный дискурс: точки пересечения с другими дискурсами (проблемы интертекстуальности) // Язык, сознание, коммуникация: сборник статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2001. Вып. 19.
- Карасик В. И. Коммуникативная тональность // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2008. № 10.
- Малышева Е. Г. Русский спортивный дискурс: теория и методология лингвокогнитивного исследования: автореф. дисс. … д. филол. н. Омск, 2011.
- Малышева Е. Г., Рогалева О. С. Новые жанры и форматы в современном спортивном интернет-дискурсе о фигурном катании // Коммуникативные исследования. 2021. Т. 8. № 2.
- Малышева Е. Г., Рогалева О. С. Русский спортивный интернет-дискурс о фигурном катании: специфика диалогической коммуникации (на примере пользовательских комментариев о фигурном катании на сайте Sports.ru) // Медиаскоп. 2022. Вып. 1.
- Михалева О. Л. Политический дискурс как сфера реализации манипулятивного воздействия: дисc. ... к. филол. н. Кемерово, 2004.
- Шейгал Е. И. Концепты и категории дискурса // Человек в коммуникации: концепт, жанр, дискурс: сборник научных трудов. Волгоград: Парадигма, 2006.
- Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса: монография. М. – Волгоград: Перемена, 2000.
- Шейгал Е. И., Дешевова В. В. Агональность в коммуникации: структура понятия // Вестник Челябинского государственного университета. 2009. № 34.
- Shekhovskaya J. A. Metaphors in English-Language Sports Discourse: Linguistic Means of “MetaSelf” Expression // SKASE Journal of Theoretical Linguistics. 2020. Vol. 17. No. 1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 6, 2024.
- Published: September 6, 2024.
Keywords
- спортивный дискурс
- спортивный интернет-дискурс о фигурном катании
- коммуникативная доминанта дискурса
- коммуникативная категория тональности
- оппозиция «свой – чужой»
- агональность спортивного дискурса
- sports discourse
- sports internet discourse on figure skating
- communicative dominant of discourse
- communicative category of tonality
- opposition “us – them”
- agonality of sports discourse
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC