• Original research article
  • September 10, 2024
  • Open access

Means of actualizing communicative demonstrativeness in business discourse

Abstract

The aim of the study is to detect the ways of expressing demonstrative tonality in business discourse. The work is novel in that it is the first to describe the discursive specificity of demonstrativeness in the speech of a business person. As a result of the study, it has been found that demonstrativeness is a tonality that defines the process of speech interaction, which implements the functions of self-presentation and influencing the emotions and feelings of the addressee in its accentuated and non-accentuated forms. Explicit communicative demonstrativeness in business discourse is realized by positive adjectival and adverbial epithets in positive and superlative degrees of comparison and hyperbolic form, expressive phraseological units, bookish speech patterns, foreign-language terms – industry words, constatives with positive connotation, antithesis, hyperbole, speech tactics of self-aggrandizement, hyperbolic metaphor, and introductory intensifiers. Implicit communicative demonstrativeness in the communication of a business person is expressed by semiotic complexes of non-verbal means, such as clothing style and manner of communication.

References

  1. Апресян Ю. Д. Перформативы в грамматике и словаре // Известия Академии наук СССР. Серия литературы и языка. 1986. Т. 45. № 3.
  2. Бабенко Л. Г., Казарин Ю. В., Кусова М. Л. Концептосфера русского языка: ключевые концепты и их репрезентации в языке и речи (на материале лексики, фразеологии и паремиологии) / под общ. ред. Л. Г. Бабенко. М.: Азбуковник, 2017.
  3. Барминова С. В. Адресант и адресат делового дискурса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2020. № 1.
  4. Бахтин М. М. Человек в мире слова. М.: Российский открытый университет, 1995.
  5. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. М.: Московский философский фонд, 1995.
  6. Борис А. М. Речевая стратегия самопрезентации в деловом дискурсе (на материале корпоративных блогов) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 6.
  7. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981.
  8. Карасик В. И., Слышкин Г. Г. Тенденции развития современного дискурса // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2021. № 1.
  9. Карасик В. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  10. Ковшова М. Л. Языковой знак в обретении смыслов культуры // Когнитивные исследования языка. 2021. № 2.
  11. Козлова Е. А. Лингвокреативность как маркер риторики успеха (на примере публичного делового дискурса) // Лингвориторическая парадигма: теоретические и прикладные аспекты. 2020. № 25-1.
  12. Комлев Н. Г. Слово в речи. М.: URSS, 2007.
  13. Кравченко М. А. Метакорректоры точнее, вернее, скорее: в поисках слова или денотата? // Гуманитарные и социальные науки. 2023. № 2.
  14. Кузнецов И. Н. Деловое общение. Деловой этикет. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008.
  15. Левченко М. Н. Деловой дискурс: анализ и моделирование дискурсивных событий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2023. № 1.
  16. Матасова О. В. Природа языкового знака: мифологическая трактовка языкового знака в диахронии // Проблемы современной лингвистики в контексте антропоцентризма: коллективная монография. Саратов: ССЭИ РЭУ им. Г. В. Плеханова, 2016.
  17. Назарова Т. Б. От типологии видов общения к типологии коммуникантов: динамика коммуникативного поведения и коммуникативной личности // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2023. Т. 29. № 2.
  18. Остин Д. Л. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике: сборник статей. М.: Прогресс, 1986. Т. 17.
  19. Попович О. А., Крылова Н. Ф. Манипуляция в поликультурном интернет-пространстве: подмена смыслового компонента языкового знака // Вестник Московского государственного областного университета. 2023. № 2.
  20. Почепцов Г. Г. Теория и практика коммуникации. М.: Экономика, 2015.
  21. Распопова Т. А. Определение статусно-ролевых, социально-профессиональных и ситуативно-коммуникативных позиций в дискурсивной судебной лингвистической экспертизе // Ежегодник НИИ фундаментальных и прикладных исследований. 2018. № 1.
  22. Сарбин Т. Р. Нарратив как базовая метафора для психологии // Постнеклассическая психология. 2004. Т. 1.
  23. Стернин И. А. Теоретические и прикладные проблемы языкознания: избранные работы. Воронеж: Истоки, 2008.
  24. Тисленкова И. А. Самопрезентация как ведущий признак коммуникативной демонстративности // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2023. Т. 42. № 3.
  25. Тисленкова И. А. Типологический анализ коммуникативной демонстративности // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2024. № 22-1.
  26. Черниговская Т. В., Аллахвердов В. М., Коротков А. Д., Гершкович В. А., Киреев М. В., Прокопеня В. К. Мозг человека и многозначность когнитивной информации: конвергентный подход // Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2020. Т. 36. № 4.
  27. Шмакова Н. В. Стратегии и тактики, применяемые в деловом дискурсе // Современное педагогическое образование. 2021. № 6.

Author information

Irina Aleksandrovna Tislenkova

PhD

Volgograd State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: August 2, 2024.
  • Published: September 10, 2024.

Keywords

  • деловой дискурс
  • коммуникативная демонстративность
  • самопрезентация
  • коммуникативный демонстратив
  • языковая личность
  • business discourse
  • communicative demonstrativeness
  • self-presentation
  • communicative demonstrative
  • linguistic personality

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)