• Original research article
  • September 11, 2024
  • Open access

“Fu on Whistling” by the Chinese poet Chenggong Sui (231-273)

Abstract

The research aims to determine the main features of the poetics and musical-aesthetic concept of the “Fu on Whistling” by Chenggong Sui, a renowned Chinese poet of the 3rd century CE. This work, considered a classic among Chinese fu on music, is the first and most in-depth exploration of the philosophy of artistic whistling, which played a significant role in classical Chinese culture and literature. The paper examines Chenggong Sui’s biography and literary legacy, provides a categorized translation of the fu with introductory omments and textual annotations, analyzes its poetics in comparison to other fu on music, and identifies the main sources and tenets of the concept of whistling art developed by the author. The scientific novelty of the research lies in the fact that this fu by Chenggong Sui for the first time serves as the subject of a separate and comprehensive study that covers various aspects of its structure and content. The work is also translated into Russian for the first time. As a result of the research, the features of the fu’s poetics are revealed, the archaic-mythological, Daoist, and Confucian sources of the concept of whistling and its main functions are identified: achieving unity with the Dao, moral education, and providing aesthetic pleasure.

References

  1. Алексеев В. М. Труды по китайской литературе: в 2 кн. М.: Восточная литература, 2002. Кн. 1-2.
  2. Атеисты, материалисты, диалектики Древнего Китая / вступ. ст., перев. и коммент. Л. Д. Позднеевой. М.: Вост. лит., 1967.
  3. Курциус Э. Р. Европейская литература и латинское Средневековье: в 2 т. М.: Издательский дом ЯСК, 2021. Т. 1-2.
  4. Лисевич И. С. Литературная мысль Китая на рубеже древности и средних веков. М.: Вост. лит., 1979.
  5. Лосев А. Ф. Вступительный очерк // Античная музыкальная эстетика / вступ. очерк и собрание текстов А. Ф. Лосева; предисл. и общ. ред. В. П. Шестакова. М.: Музгиз, 1960.
  6. Люйши чуньцю (Весны и осени господина Люя) / пер. Г. А. Ткаченко; сост. И. В. Ушакова. М.: Мысль, 2001.
  7. Музыкальная эстетика стран Востока / общ. ред. и вступ. ст. В. Шестакова. М.: Музыка, 1967.
  8. Позднеева Л. Д. История китайской литературы. М.: Восточная литература, 2011.
  9. Ранняя конфуцианская проза: «Луньюй», «Мэнцзы» / пер. с кит. и предисл. И. И. Семененко. М.: ИВЛ, 2016.
  10. Семененко И. И. Ода о губном органе Пань Юэ: музыка как катарсис // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023a. Т. 16, Вып. 11.
  11. Семененко И. И. Ода о длинной флейте Ма Жуна: музыка как голос философии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023b. Т. 16. Вып. 1.
  12. Семененко И. И. Ода о литературе Лу Цзи как технология поэтической рефлексии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022a. Т. 15. Вып. 9.
  13. Семененко И. И. Ода о танце Фу Учжуна (I в. н.э.): в преддверии авторского и эстетического самосознания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021a. Т. 14. Вып. 3.
  14. Семененко И. И. Особенности поэтики и музыкальной концепции «Оды о свирели» Ван Бао (I в. до н. э.) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021b. Т. 14. Вып. 5.
  15. Семененко И. И. Первая поэтика Китая // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 9.
  16. Семененко И. И. Поэтика Лу Цзи // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022b. Т. 15. Вып. 10.
  17. Семененко И. И. Феномен художественного свиста в традиционной культуре Китая и его связь с китайской классической литературой // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 4.
  18. Семененко И. И. Цзи Кан. Ода о лютне // Проблемы восточной филологии: сб. статей / под ред. Л. Е. Померанцевой. М.: Издательство Московского университета, 1979.
  19. Хуайнаньцзы: философы из Хуайнани / пер. с кит., вступ. ст. и примечания Л. Е. Померанцевой. М.: Вост. лит., 2016.
  20. DeWoskin K. J. A Song for One or Two. Music and the Concept of Art in Early China. Ann Arbor: Center for Chinese Studies (The University of Michigan), 1982.
  21. Kaufmann W. Musical References in the Chinese Classics. Detroit: Information Coordinators, 1976.
  22. Su Jui-long. Whistling and Its Magico-Religious Tradition: A Comparative Perspective // Lingnan Journal of Chinese Studies. 2006. Vol. 3.
  23. Zheng Yiren. Sounding the Ineffable: Third-Century Chinese Whistling as an Alternative Voice // Duke University Press. 2021. Vol. 29. No. 2.
  24. 王健红. 晋代成功绥《啸赋》探析 // 作家杂志. 2012年. No. 9 (Ван Цзяньхун. Исследование «Оды о свисте» Чэнгун Суя эпохи Цзинь // Литературный журнал. 2012. № 9).
  25. 淮南鸿烈集解: 全二册 / 刘文典撰. 北京: 中华书局, 2016年 (Великий свет Хуайнани со сводными комментариями: в 2 т. / сост. Лю Вэньдянь. Пекин: Чжунхуа, 2016. Т. 1-2).
  26. 中國美學史: 全五册 / 李泽厚, 刘纲纪 主编. 北京: 中国社会科学出版社, 1990年. 第一卷. 第二卷 (История китайской эстетики: в 5 т. / гл. ред. Ли Цзэхоу, Лю Ганцзи. Пекин: Общественные науки Китая, 1990. Т. 1-2).
  27. 老子. 道德经注校释 / 王弼注. 北京: 中华书局, 2018年 (Лао-цзы. Дао дэ цзин с коммент. и сверкой / коммент. Ван Би. Пекин: Чжунхуа, 2018).
  28. 彭岩. 成功绥《啸赋》的音乐美学思想初探 // 湖南科技学院学报. 2007年. 第28卷. 第11期 (Пэн Янь. Предварительное исследование музыкально-эстетической мысли «Оды о свисте» Чэнгун Суя // Журнал Хунаньского университета науки и техники. 2007. Т. 28. № 11).
  29. 樊荣. 啸、《啸赋》与魏晋名士风度 // 长春师范学院学报. 2004年. 第23卷. 第5期 (Фань Жун. Свист, «Ода о свисте» и нравы знаменитостей периода Вэй Цзинь // Журнал Чанчуньского педагогического института. 2004. Т. 23. № 5).
  30. 范子烨. 魏晋之赋首——成公绥考论 // 国学研究. 北京: 北京大学出版社, 2003. 第11卷 / 袁行霈主编 (Фань Цзые. Ведущий одописец периода Вэй Цзинь: исследование о Чэнгун Суе // Изучение классической китайской культуры. Пекин: Издательство Пекинского университета, 2003. Т. 11 / гл. ред. Юань Синпэй).
  31. 蔡仲德. 中国音乐美学史. 北京: 人民音乐出版社, 2018年 (Цай Чжундэ. История музыкальной эстетики Китая. Пекин: Народная музыка, 2018).
  32. 崔晓蕾. 《成公绥集》整理与研究: 硕士学位论文. 石家庄, 2010 (Цуй Сяолэй. Упорядочение и исследование «Собрания сочинений Чэнгун Суя»: дисс. … маг. Шицзячжуан, 2010).
  33. 庄子集释: 全三册 / 郭庆藩撰, 王孝鱼点校. 北京: 中华书局, 2019 (Чжуан-цзы со сводными объяснениями: в 3 т. / сост. Го Цинфань; сверка Ван Сяоюя. Пекин: Чжунхуа, 2019. Т. 1-3).
  34. 余江. 妙音极乐 自然至和——成功绥《啸赋》论 // 湖南科技大学学报 (社会科学版). 2005年. 第8卷1期 (Юй Цзян. Наибольшее услаждение утонченными мелодиями, высшая гармония природы: об «Оде о свисте» Чэнгун Суя // Журнал Хунаньского университета науки и техники (Общественные науки). 2005. Т. 8. № 1).

Author information

Ivan Ivanovich Semenenko

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2024.
  • Published: September 11, 2024.

Keywords

  • Чэнгун Суй
  • топика свиста как ветра и музыки
  • единство с Дао
  • гармония инь и ян
  • красота цзыжань
  • Chenggong Sui
  • topoi of whistling as wind and music
  • unity with the Dao
  • harmony of yin and yang
  • beauty of ziran

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)