• Original research article
  • September 11, 2024
  • Open access

Metaphorical modeling of Confucian philosophical discourse

Abstract

The article is devoted to the study of the representation of the conceptual metaphor in Confucian philosophical discourse. The study aims to reveal the role of various metaphorical models in shaping and expressing the concepts of Confucian philosophy, which have had a significant impact on the spiritual and cultural traditions of Chinese civilization. The cognitive-semantic analysis of the text “The Great Learning” (“Da Xue”) demonstrates the key role of metaphors in shaping the terminological system of Confucianism, substantiating its main ideas, and structuring the content and logic of this canonical text. The study is novel in that it is the first one to use the semantic-cognitive approach when analyzing philosophical metaphors. For the first time, the main metaphorical models characteristic of Confucianism have been identified, their importance in forming and transmitting the concepts of Confucian philosophy has been revealed. During the analysis of the text, it was discovered that there is an active use of metaphorical images characterized by spatial, luminous, floristic, zoomorphic, and object features, which are significantly shaped by perceptual experience and cultural-historical factors. The conducted study showed that the representation of key Confucian ideas about personal self-improvement, regulation of family and public relations, maintaining state stability, and ensuring universal peace in the Celestial Empire are significantly actualized through the metaphorical models “Great Learning – Path”, “Person – Bird”, “Grace – Light”, “Renewal of Ideology – Body Cleansing”, “Acquisition of Knowledge and Truth – Expanding Space”, “Calming the Soul – Straightening the Heart”, “Expressing Sincerity – Perceiving Smell and Beauty”, “State – Family”, “Personal Perfection – Adorning the Body”, “Person – Tree”, “Wealth and Grace – Water”.

References

  1. Акишина Е. О. Метафора как форма выражения философских идей: автореф. дисс. … к. филос. н. Омск, 2008.
  2. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс. Вступительная статья // Теория метафоры. Сборник статей / под общ. ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Прогресс, 1990.
  3. Будаев Э. В., Ворошилова М. Б., Дзюба Е. В., Красильникова Н. А. Современная политическая лингвистика: учеб. пособие / отв. ред. А. П. Чудинов. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2011.
  4. Горский Д. П. Абстракция // Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. М.: Республика, 2001.
  5. Дьяченко Г. В. Символ в философском дискурсе Н. Бердяева: лингвокогнитивный аспект: дисс. … к. филол. н. Луганск, 2008.
  6. Ермоленко Г. А., Кожевников С. Б. Философские метафоры в текстах культуры // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2013. № 3 (15).
  7. Зубова М. В. Роль метафоры в философской коммуникации // Вестник Томского государственного университета. Философия, социология, политология. 2009. № 318.
  8. Калюжный В. Н. Дискурс: философский и другие // Філософська спадщина Г. С. Сковороди і сучасність. Харькiв: Екограф, 2002.
  9. Кобзев А. И. Текстология конфуцианского канона «Да-сюэ» как историко-философская проблема // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Философия». 2012. № 4.
  10. Кожемякин Е. А., Кротков Е. А. Философский дискурс // Дискурс-Пи. 2010. № 1-2.
  11. Кульчицкая Л. В. Понятия «когнитивная» и «концептуальная» метафора в отечественной лингвистике раннекогнитивного периода // Вестник Бурятского государственного университета. Язык. Литература. Культура. 2012. № 11.
  12. Малкина С. М. Постметафизические стратегии философии Жиля Делёза: топология философских пределов // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Философия. Социология. Искусствоведение». 2012. № 17.
  13. Мигуренко Р. А. О роли метафоры в философском языке описания сознания // Известия Томского политехнического университета. Инжиниринг георесурсов. 2008. № 6.
  14. Телия В. Н. Метафоризация и ее роль в создании языковой картины мира // Роль человеческого фактора в языке. Язык и картина мира / под общ. ред. Б. А. Серебренникова. М.: Наука, 1988.
  15. Цветков Д. В. Особенности текста «Великое учение» («Да-сюэ») в интерпретации Д. И. Фонвизина // Вестник Санкт-Петербургского университета. Востоковедение и африканистика. 2018. № 3.
  16. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2001.
  17. Kövecses Z. Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  18. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
  19. 樊继轩. 先秦儒家的《大学之道》—— 对 《大学》、《中庸》、《学记》中高等教育思想的再认识 // 黄河科技大学学报. 2009年. 第3期 (Фань Цзисюань. «Путь великого учения» в конфуцианской философии в династии Цинь – переосмысление концепций высшего образования в «Да-сюэ», «Чжунь-юн» и «Сюэ-цзи» // Вестник Хэнаньского университета науки и технологий. 2009. № 3).
  20. 孔庆平. 德性与权利:《大学》的政治之道 // 深圳社会科学. 2023年. 第3期 (Кун Цинпин. Добродетель и право: политический путь «Да-сюэ» // Журнал социальных наук Шэньчжэня. 2023. № 3).
  21. 刘礼明.《大学》理财之道及其对现代大学的启示 // 江苏师范大学学报. 2014年. 第5期 (Лю Лимин. Путь финансового управления в «Да-Сюэ» и его влияние на современные университеты // Вестник Цзянсуского педагогического университета. 2014. № 5).
  22. 宁静贤, 于述胜. 以情为本:《大学》《絜矩》之儒家治道 // 中南大学学报. 2023年. 第3期 (Нин Цзинсянь, Юй Шушен. Основываясь на эмоциях: конфуцианская управленческая практика «се-цзюй» в тексте «Великое учение» // Вестник Центрального южного университета. 2023. № 3).
  23. 牛宏宝, 赵宝明. 隐喻与真理 — 论布鲁门伯格的哲学隐喻学 // 西北大学学报( 哲学社会科学版). 2021 年, 第 3 期 (Ню Хунбао, Чжао Баомин. Метафора и истина: о философской метафоре Блюменберга // Вестник Северо-Западного университета. 2021. № 3).
  24. 邱鸿钟. 儒家经典《大学》中的积极心理学思想 // 中国健康心理学杂志. 2008年. 第3期 (Цю Хунчжун. Позитивная психология в классическом конфуцианском произведении «Великое учение» // Журнал здоровой психологии Китая. 2008. № 3).
  25. 王岳川. 儒家经典重释的当代意义——《大学》《中庸》讲演录 // 西南民族大学学报. 2007年. 第10期 (Ван Юэчуань. Современное значение переосмысления классических конфуцианских произведений – интерпретация «Да-сюэ» и «Чжунь-юн» // Вестник Юго-Западного университета национальностей. 2007. № 10).
  26. 张鸿彦.《大学》在俄国的传播与影响 //《人文论丛》. 2021年. 第1期 (Чжан Хунъянь. Распространение и влияние «Великого учения» в России // Труды гуманитарных исследований. 2021. № 1).
  27. 张兴. 宋代《大学》思想演变研究. 北京:中国社会科学出版社,2021 (Чжан Син. Исследование эволюции идей «Великого учения» в период династии Сун. Пекин: Издательство социальных наук Китая, 2021).

Funding

The reported study was funded by the Tianjin Philosophy and Social Sciences Planning Foundation of China, project Number: TJYYQN23-003.

Author information

Lili Xu

PhD

Nankai University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: July 30, 2024.
  • Published: September 11, 2024.

Keywords

  • конфуцианский философский дискурс
  • метафорическая модель
  • трактат «Великое учение» («Да-сюэ»)
  • китайская культура
  • теория концептуальной метафоры
  • Confucian philosophical discourse
  • metaphorical model
  • treatise “The Great Learning” (“Da Xue”)
  • Chinese culture
  • conceptual metaphor theory

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)