• Original research article
  • September 19, 2024
  • Open access

Means of implementing the category of theatricality in the semiotically heterogeneous text of calligrammes (based on G. Apollinaire’s calligrammes)

Abstract

The research aims to provide a comprehensive description of the implementation of the linguosemiotic category of theatricality in the semiotically heterogeneous text of Guillaume Apollinaire’s calligrammes. The article outlines the main research units and aspects of theoretical description, provides definitions and an overview of the key parameters of theatricality in a semiotically heterogeneous text, specifically in Apollinaire’s calligrammes. Given that theatricality is a significant category in any context, determining the choice of means to achieve set goals, the consideration of the author’s strategy in constructing calligramme texts is conducted in four main directions: the linguistic aspect itself, the cognitive aspect, the pragmatic aspect, and the semantic aspect. The scientific novelty lies in the fact that, based on the analysis of the linguistic material, methods and means of implementing the category of theatricality have been identified and described at different levels of the semiotically heterogeneous text of calligrammes: lexical, grammatical, stylistic (the verbal component); graphic, semiotic (the non-verbal component). As a result, key parameters of the category of theatricality in the text have been determined, including conditional time, conditional space (mise-en-scène), persuasiveness, referential illusion, attractivity. The linguosemiotic category of theatricality, as a combination of verbal and non-verbal components, is implemented in the language of calligrammes, where text visualization is a result of the theatricalization of its language. Based on this, it has been hypothesized that the dominant parameter in the semiotically heterogeneous text of calligrammes and the fundamental parameter of the text category of theatricality is referential illusion. From this, it follows that the essential conditions for implementing the category of theatricality are emphasis and audience perception.

References

  1. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003.
  2. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: КомКнига, 2007.
  3. Гальцова Е. Д. К вопросу о генезисе понятия «театральности» во Франции: от Вагнера к французской театральной семиотике // Литература ХХ века. Итоги и перспективы изучения. Седьмые Андреевские чтения. М.: Экон-Информ, 2009.
  4. Гальцова Е. Д. Французский вектор авангарда // Авангард в культуре ХХ века (1900-1930 гг.). Теория, история, поэтика: в 2 т. / под ред. Ю. Н. Гирина. М.: ИМЛИ РАН, 2010. Т. 2.
  5. Евреинов Н. Н. Демон театральности. СПб.: Летний сад, 2002.
  6. Казарин Ю. В. Поэтический текст как система: монография. Екатеринбург: Издательство Урал. ун-та, 1999.
  7. Коваль О. В. Назначение в поэтику: общность теории языка и теории искусства в счете художественной семиотики и лингвоэстетики // Критика и семиотика. 2007. № 11.
  8. Коваль О. В. О связи визуально-динамического и лингвистического дискурсов // Гуманитарная наука сегодня: материалы конференции. М.: Эйдос, 2006.
  9. Котте А. Театральность: понятие в поисках собственного предмета // Театроведение Германии: система координат / сост. Э. Фишер-Лихте, А. А. Чепуров. СПб.: Балтийские сезоны, 2004.
  10. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса: монография. Волгоград: Парадигма, 2004.
  11. Олянич А. В. Театральность как категория политического дискурса // Дискурс-Пи. 2015. № 2.
  12. Соколов А. В. Общая теория социальной коммуникации: учебное пособие. СПб.: Изд-во В. А. Михайлова, 2002.
  13. Сонин А. Г. Экспериментальное исследование поликодовых текстов: основные направления // Вопросы языкознания. 2005. № 6.
  14. Степанов Ю. С. В трёхмерном пространстве языка (Семиотические проблемы лингвистики, философии и искусства). М.: Наука, 1985.
  15. Степанов Ю. С. Хаос и абсурд в поэтике Авангарда // Поэтика исканий, или Поиск поэтики: материалы междунар. конф.-фестиваля «Поэтический язык рубежа XX-XXI веков и современные литературные стратегии». М.: Издательство Института русского языка им. В. В. Виноградова, 2004.
  16. Чвалун Р. В. Реализация категории театральности в языке семиотически гетерогенных текстов (на материале каллиграмм Г. Аполлинера и их условных эквивалентов): дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2017.
  17. Чвалун Р. В., Калашова А. С., Махова И. Н. Лингвистические и структурно-графические особенности нелинейного текста Василия Каменского «Танго с коровами: железобетонные поэмы» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5.
  18. Чвалун Р. В., Кизилова Н. И., Чуднова О. А. Корреляция понятийных полей «театр» – «театральность» (на примере русского и французского языков) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 12.
  19. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность: учебное пособие. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  20. Штайн К. Э. Гармония поэтического текста: монография. Ставрополь: Издательство СГУ, 2006.
  21. Штайн К. Э. Принципы анализа поэтического текста: учебное пособие. Ставрополь, 1993.
  22. Шубина Н. Л. Невербальная семиотика печатного текста как область лингвистического знания // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 97.
  23. Щирова И. А., Гончарова Е. А. Многомерность текста: понимание и интерпретация: учебное пособие. СПб.: Книжный Дом, 2007.
  24. Davis C. T., Postlewait T. Theatricality. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  25. Elam K. The Semiotics of Theatre and Drama. L. – N. Y.: Routledge, 2005.
  26. Féral J., Bermingham R. P. Theatricality: The Specificity of Theatrical Language // SubStance. 2002. Vol. 2/3.
  27. Fischer-Lichte E. I – Theatricality Introduction: Theatricality: A Key Concept in Theatre and Cultural Studies // Theatre Research International. 1995. Vol. 20.
  28. McGillivray G. The Discursive Formation of Theatricality as a Critical Concept // Metaphorik. 2009. Aus. 17.
  29. Ubersfeld A. Le dialogue de théâtre. P.: Lettres Belin S.U.P., 1996.
  30. Ubersfeld A. Lire le théâtre. P.: Essentiel, 1982.

Author information

Roza Vladimirovna Chvalun

PhD

Stavropol State Agrarian University

Natalia Igorevna Kizilova

PhD

Stavropol State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Received: August 4, 2024.
  • Published: September 19, 2024.

Keywords

  • театральность
  • лингвосемиотическая категория
  • семиотически гетерогенный текст
  • прагматическая категория
  • коммуникация
  • theatricality
  • linguosemiotic category
  • semiotically heterogeneous text
  • pragmatic category
  • communication

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)