• Original research article
  • September 27, 2024
  • Open access

Specifics of literary devices in J. F. Stephens’s public speech about people with Down syndrome (based on the speech “I am a man”)

Abstract

The aim of the research is to identify the literary devices used in J. F. Stephens’s speech “I am a man” and determine their specific characteristics. The article examines the text of J. F. Stephens’s public speech, which addresses the challenges of adapting individuals with Down syndrome in modern society. The work identifies the literary devices used and defines their specific features. The scientific novelty of the research lies in its being the first to provide data on the specifics of literary devices in an English-language journalistic text focusing on the social integration of people with developmental disabilities. This type of text is unique because its author, the speaker, is a person with Down syndrome. Despite his developmental differences, J. F. Stephens was invited to speak at a UN meeting and therefore became one of the few people to be honored with such an opportunity. As a result, the research revealed that the author employs various lexical (metaphor, pun, epithet), syntactic (parallelism, enumeration, anaphora, polysyndeton), and lexico-syntactic (antithesis, logical comparison, gradation) literary devices, as well as medical terminology in a stylistic function, to convey his ideas.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык. М.: URSS, 2014.
  2. Ворсобина Н. В. Использование средств альтернативной коммуникации для развития речи детей с синдромом Дауна // Вестник Калужского университета. 2020. № 4 (49).
  3. Гальперин И. Р. Стилистика английского языка (English Stylistics). М.: URSS, 2022.
  4. Джаббарова В. Р. Формирование лексики у детей дошкольного возраста с синдромом Дауна // Молодежь и образование XXI века: материалы XXI межвузовской научно-практической конференции студентов и молодых ученых / под ред. М. Г. Кулешина, Д. В. Пикалова. Ставрополь, 2023.
  5. Дмитриева Е. Ю., Лапшова Е. С. Особенности обучения английскому языку детей с синдромом Дауна // Иностранные языки в XXI веке: актуальные вопросы лингвистики и лингводидактики: материалы и доклады международной конференции. Самара, 2020.
  6. Коробкина Н. И. Стилистический анализ англоязычного текста (на материале фрагмента произведения Т. Парсонса «Мужчина и мальчик») // Гуманитарно-педагогические исследования. 2024. Т. 8. № 1.
  7. Ляксо Е. Е., Фролова О. В., Николаев А. С., Городный В. А., Куражова А. В. Пол, возраст, состояние ребёнка: перцептивное исследование речи детей 8-9 лет типично развивающихся, с расстройствами аутистического спектра и синдромом Дауна // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2020. Т. 6. № 3.
  8. Петров В. В., Заварницына Н. М. Инклюзивный театр и его роль в социокультурном пространстве (к проблеме специфики и художественного языка) // Сфера культуры. 2022. № 4 (10).
  9. Тбоева З. Э. Анализ методик обучения иностранному языку детей с синдромом Дауна: потенциал их применения // Современные технологии в образовании. 2020. № 20.
  10. Шаховский В. И. Стилистика английского языка (English Stylistics). М.: URSS, 2019.

Author information

Natalia Igorevna Korobkina

PhD

Volgograd State Socio-Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: August 9, 2024.
  • Published: September 27, 2024.

Keywords

  • средства художественной выразительности
  • публицистический текст
  • синдром Дауна
  • речь Дж. Ф. Стивенса
  • англоязычный публицистический текст
  • literary devices
  • journalistic text
  • Down syndrome
  • speech of J. F. Stephens
  • English-language journalistic text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)