• Original research article
  • October 11, 2024
  • Open access

The experience of using project-based assignments to form linguocultural competence in non-linguistic students during foreign language classes

Abstract

The study aims to describe the experience of using project-based assignments in forming linguocultural competence in non-linguistic students during foreign language classes. The study material consists of final project assignments at the end of sections in the textbook “Zeit für Deutsch” (“Time for German”) by S. A. Volina, G. B. Voronina, and L. M. Karpova. The scientific novelty of the study lies in describing the content and stages of project-based assignments aimed at forming linguocultural competence in non-linguistic students in German language classes, which corresponds with the goals of foreign language teaching in higher education institutions. The results of the study indicate a positive attitude of learners towards project-based assignments in the study of not only foreign languages but also the culture associated with the language. The following advantages of these assignments for learners should be highlighted: 1) application of previously learned vocabulary; 2) assimilation of new lexical units containing cultural semes; 3) motivation to seek new information related to cultural differences; 4) a creative approach to project implementation; 5) a playful nature of social interaction. The use of project-based assignments in foreign language teaching effectively forms linguocultural competence in non-linguistic students, which contributes to the adaptation of speech behavior to the cultural characteristics of the interlocutor, minimizing the likelihood of misunderstanding. This ensures successful and harmonious interaction in the process of cross-language communication.

References

  1. Альмяшова Л. В., Овчерук Л. Д. Формирование лингвокультурологических компетенций студентов нелингвистического вуза // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 1 (5).
  2. Бреднева Н. А. Формирование проектной компетентности студентов в образовательном процессе вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 5-2 (71).
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 1990.
  4. Войткова А. Н., Сметанина Т. В., Фетисова С. А. Формирование лингвокультурологической компетенции при обучении иностранному языку в высшей школе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 6 (149).
  5. Вороневская Н. В., Буцык Е. Д. Проектная деятельность как элемент обучения студентов неязыковых вузов академическому письму в жанре статистического обзора (на материале английского языка) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. № 7.
  6. Горбачева И. М., Горбачева Е. А. Проектная методика как средство повышения учебной автономности у студентов нелингвистических направлений подготовки при изучении иностранных языков // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2019. № 2 (22).
  7. Коняева Л. А. Формирование лингвокультурологической компетенции студентов на основе компетентностного подхода // Вестник Кемеровского государственного университета. 2012. № 4-3 (52).
  8. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык: пособие для учителей. М.: АРКТИ, 2002.
  9. Коряковцева Н. Ф. Теоретические основы организации изучения иностранного языка учащимся на базе развития продуктивной учебной деятельности (общеобразовательная школа): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2003.
  10. Новикова Н. Н. Проектная работа на занятиях по иностранному языку как важный шаг к учебной автономии // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25. № 2.
  11. Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2.
  12. Сысоев П. В. Организация проектной деятельности обучающихся на основе современных информационных и коммуникационных технологий и управление проектами // Иностранные языки в школе. 2020. № 9.
  13. Харченкова И. В. Концепция формирования лингвокультурологической компетенции студентов языковых факультетов на материале креолизованных текстов при обучении немецкому языку // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6.
  14. Хаусманн-Ушкова Н. В., Шульц О. Е., Первова Г. М. Обеспечение студентов обратной связью в процессе их участия в языковых интернет-проектах // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29. № 2.
  15. Шемчук Ю. М. Формирование культуры бережливого потребления средствами немецкого языка // Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации: культурология, психология, образование: сборник материалов межвузовской научно-практической конференции (г. Москва, 10-12 декабря 2019 г.). М.: Московский государственный лингвистический университет, 2020.
  16. Шемчук Ю. М., Гусева М. Д. Полипарадигмальный подход к обучению иностранному языку студентов нелингвистических специальностей // Язык и культура. 2020. № 52.
  17. Шемчук Ю. М., Махно Н. Д. Особенности преподавания второго иностранного языка студентам-психологам на основе технологии СLIL // Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации: инновации, проблемы и перспективы: сборник материалов межвузовской научно-практической конференции (г. Москва, 25 декабря 2018 г.). М.: Московский государственный лингвистический университет, 2019.
  18. Шемчук Ю. М., Новикова М. Д. Проблемное обучение как средство развития умений говорения студентов на практических занятиях немецкого языка // Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации: инновации, проблемы и перспективы: сборник материалов межвузовской научно-практической конференции (г. Москва, 25 декабря 2018 г.). М.: Московский государственный лингвистический университет, 2019.

Author information

Yuliya Mikhailovna Shemchuk

Dr

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2024.
  • Published: October 11, 2024.

Keywords

  • проектная методика
  • проектное задание
  • лингвокультурологическая компетенция
  • культурная сема
  • обучение немецкому языку
  • project-based methodology
  • project-based assignment
  • linguocultural competence
  • cultural seme
  • German language teaching

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)