• Original research article
  • December 26, 2024
  • Open access

Principles of andragogy in the aspect of teaching Russian as a foreign language in intensive training courses

Abstract

The article is devoted to the principles of andragogy as a developing part of general pedagogy in the context of teaching Russian as a foreign language (RFL). The purpose of the study is to determine the principles of andragogy that are most applicable in teaching RFL and to develop an effective lesson structure based on them. In the article, the authors compare the principles of teaching, select effective methods of working with adult learners in RFL lessons. The focus is on aspect-based teaching in intensive training courses for adult students, so the authors elaborate on the lesson plan, which is based on the principles of andragogy, and provide recommendations on aspect-based work with adult learners. Until now, the principles of andragogy have been considered as a whole in application to teaching foreign languages, including Russian linguistics, but the andragogical methods of work in aspect teaching have not been traced. Thus, the scientific novelty lies in the identification of effective andragogical techniques in the aspect teaching of RFL. As a result of the analysis of the andragogical concepts and principles of RFL teaching, the authors identify the most relevant teaching methods and develop an example of a practical lesson based on the principles of andragogical teaching.

References

  1. Гордина О. В., Гордин А. И. Андрагогика: учебное пособие для вузов. М.: Юрайт, 2024.
  2. Дмитриенко Г. А. Влияние принципов андрагогики на организацию процесса обучения иностранному языку // Педагогика и психология: теория и практика. 2021. № 3 (23).
  3. Занкова А. А. О некоторых особенностях обучения взрослых русскому языку как иностранному в сфере неформального образования // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2020. № 2.
  4. Змеев С. И. Становление андрагогики: развитие теории и технологии обучения взрослых: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2000.
  5. Калиновский Ю. И. Введение в андрагогику. Мобильность педагога в образовании взрослых. М.: Знание, 2002.
  6. Коломейцева Е. Б., Матвеев А. П. Визуализация на уроках по РКИ // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия «Педагогика. Психология. Философия». 2023. № 1 (29).
  7. Копылова Н. В., Домышева С. А. Развитие креативности как надпрофессионального навыка у взрослых обучающихся на занятиях по деловому английскому языку // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 9.
  8. Косоротов А. П., Кислицын И. А. Концепции андрагогики в практике жестко регулируемого процесса обучения // Совершенствование образовательных программ, планирование и реализация образовательного процесса: материалы всероссийской научно-методической конференции (г. Омск, 14 февраля 2024 г.). Омск: Изд-во Омской академии МВД РФ, 2024.
  9. Кулюткин Ю. Н. Психология обучения взрослых. М.: Просвещение, 1985.
  10. Лазарева А. С., Безукладников К. Э. Андрагогика как базис мультилингвального корпоративного обучения // Язык и культура. 2023. № 62.
  11. Осминина Е. В. Реализация принципов обучения РКИ в создании учебных пособий // Актуальные вопросы современного языкознания и тенденции преподавания иностранных языков в неязыковом вузе: теория и практика: сборник статей и тезисов выступлений межвузовского научно-методического семинара преподавателей иностранных языков. Кострома: Изд-во Военной академии радиационной, химической и биологической защиты имени Маршала Советского Союза С. К. Тимошенко, 2020.
  12. Сальная Л. К. Реализация программ профессионального совершенствования преподавателей специальных дисциплин вуза в соответствии с принципами андрагогики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 12.
  13. Топорищев М. С. Принципы и проблемы андрагогики в условиях современного образования // Исследовательская инициатива – 2024: сборник статей международного научно-исследовательского конкурса (г. Петрозаводск, 19 июня 2024 г.). Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая Наука», 2024.
  14. Частухина Т. В. Роль принципа сознательности в процессе изучения иностранного языка // Теория и практика инновационных технологий в АПК: материалы национальной научно-практической конференции (г. Воронеж, 14-29 марта 2022 г.). Воронеж: Изд-во ВГУ имени императора Петра I, 2022. Ч. III.
  15. Шатилова А. А. Применение принципов андрагогики при обучении взрослых иностранному языку (на примере английского языка) // Личностное и профессиональное развитие будущего специалиста: материалы ХV международной научно-практической Internet-конференции (г. Тамбов, 27 мая – 2 июня 2019 г.) / отв. ред. Л. Н. Макарова. Тамбов: Издательский дом «Державинский», 2019.
  16. Domysheva S. A., Kopylova N. V. Overcoming Non-Linguistic Barriers to Effective Speaking in Russian Adult ESP Classroom // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2021. Т. 27. № 1.
  17. Jarvis P. Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. 3rd ed. L.: Routledge, 2004.
  18. Knowles M. S. The Adult Learner. A Neglected Species. Houston: Gulf Publishing Company, 1978.
  19. Knowles M. S., Holton III E. E., Robinson P. A., Swanson R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 9th ed. L.: Routledge, 2020.
  20. Kolb D. A., Fry R. Towards an Applied Theory of Experiential Learning. L.: John Wiley and Sons, 1975.
  21. Smith M. K. Malcolm Knowles, informal adult education, self-direction and andragogy. 2002. https://infed.org/malcolm-knowles-informal-adult-education-self-direction-and-andragogy/

Author information

Ekaterina Borisovna Kolomeytseva

PhD

Herzen State Pedagogical University, St. Petersburg

Andrei Pavlovich Matveev

Pavlov State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 7, 2024.
  • Published: December 26, 2024.

Keywords

  • принципы андрагогики
  • обучение русскому языку как иностранному
  • обучение взрослых студентов аудированию
  • обучение взрослых студентов письму
  • обучение взрослых студентов говорению
  • обучение взрослых студентов чтению
  • principles of andragogy
  • teaching Russian as a foreign language
  • teaching adult students listening
  • teaching adult students writing
  • teaching adult students speaking
  • teaching adult students reading

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)