A set of exercises for teaching foreign language communicative grammar to students of technical fields of study (using the example of English)
Abstract
The purpose of the study is to theoretically substantiate and develop a set of exercises for training the foreign language communicative grammar to technical students. The article examines foreign language grammatical skills and describes the stages of their formation (perception, imitation, substitution, modification, reproduction and combination). Language, conditional speech, and speech exercises for teaching foreign grammar are described. Insufficient effectiveness of language exercises in the process of training grammatical skills among students of an engineering university has been established. During the analysis of textbooks on English for technical areas, it was revealed that they are not intended for teaching communicative grammar. For the first time, the study examines a set of exercises for teaching communicative grammar to students of engineering and technical universities, substantiates the division of speech and conditional speech exercises into levels, which determines the scientific novelty of this study. As a result of the research, a set of exercises for teaching communicative grammar to students of technical fields was developed, consisting of conditional speech and speech exercises that contain vocabulary trained within the framework of a thematic lesson and consistent with its (thematic lesson) theme.
References
- Волков В. С. Коммуникативная грамматика в обучении английскому языку в высшей школе (сфера информационных технологий) // Современная наука. 2016. № 4.
- Жидкова Н. В. Обучение грамматике иностранного языка в неязыковом вузе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021. Т. 1-4 (52).
- Зиннатуллина Л. М. Введение понятия soft-skills на уроках иностранного языка студентами инженерных специальностей // Концепт. 2023. № 11.
- Копица В. Н. Методы формирования грамматических навыков при обучении иностранному языку // Вопросы науки и образования. 2017. № 1.
- Кукарская Г. Н., Пахомова В. М., Трифонова И. С. Развитие иноязычной коммуникативной компетенции у студентов неязыковых направлений с использованием ассоциативно-проектного метода // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2020. № 2 (30).
- Мусаелян И. Ф. Комплекс упражнений, направленных на формирование языковой компетенции // Гуманитарные науки. Вестник финансового университета. 2014. № 2 (14).
- Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991.
- Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Русский язык, 1989.
- Полякова Л. О. Организационно-педагогические условия преодоления профессионально-значимых коммуникативно-языковых барьеров студентов вузов (для неязыковых специальностей и направлений подготовки): дисс. … к. пед. н. М., 2016.
- Пореченкова Е. А., Казанцева С. Ю. Формирование грамматических навыков речи на основе коммуникативной методики обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 1.
- Ситосанова О. В. Коммуникативный метод обучения грамматике английского языка в неязыковом вузе // Вестник Ангарского государственного технического университета. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2023. № 17.
- Сысоев П. В., Юзбашева Э. Г. Формирование грамматических навыков речи студентов на основе реализации иноязычных интернет-проектов // Язык и культура. 2022. № 57.
- Хафизова Л. Ю. Обучение иноязычной коммуникативной грамматике студентов неязыковых направлений подготовки: проблемы и пути их решения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 12.
- Царенкова В. В., Шпановская С. И., Кугач В. В., Кадушко Р. В. Подходы и методы обучения иностранному языку, их возможности для освоения иноязычной лексики студентами неязыковых специальностей // Вестник формации. 2023. № 4 (102).
- Tsareva E., Bogoudinova R., Khafisova L., Fakhretdinova G. Multilingualism as a means of students’ technocommunicational competence forming at engineering university // Advances in Intelligent Systems and Computing (IRJAH). 2020. Vol. 1134-1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 3, 2024.
- Published: January 14, 2025.
Keywords
- иноязычная коммуникативная грамматика
- формирование грамматических навыков
- английский язык для студентов технических направлений
- комплекс упражнений по коммуникативной грамматике
- foreign language communicative grammar
- formation of grammatical skills
- English for technical students
- a set of exercises on communicative grammar
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC