Application of artificial intelligence tools in foreign language teaching: A theoretical review
Abstract
The paper presents a review of foreign English-language and Russian scientific and pedagogical literature, seeking to consider the pressing problems of application of artificial intelligence tools in modern foreign language education. The review analyses the potential, problems and prospects of implementing artificial intelligence in the sphere of foreign language teaching. The scientific novelty of the review lies in identifying the most significant research tasks of the application of artificial intelligence tools and promising research directions in this area. As a result, the works of 2021-2024 on the subject under consideration are analyzed, and the problems of application of artificial intelligence tools are described.
References
- Воевода Е. В., Шпынова А. И. Применение технологий искусственного интеллекта при изучении делового английского (на примере письменных заданий) // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 5 (102).
- Евдокимова М. Г., Агамалиев Р. Т. Лингводидактический потенциал систем искусственного интеллекта // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2023. № 2 (38).
- Елтанская Е. А., Аржановская А. В. Технологии применения искусственного интеллекта в обучении иностранному языку // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 1 (104).
- Кондрахина Н. Г., Петрова О. Н. Использование возможностей искусственного интеллекта для преподавания иностранных языков: новая реальность // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 1 (104).
- Кувшинова Е. Е. Применение искусственного интеллекта в обучении иностранному языку // Гуманитарий Юга России. 2024. № 2.
- Лапина В. Ю. Искусственный интеллект в преподавании иностранных языков // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 10-1 (85).
- Мещерякова О. В. Возможности использования искусственного интеллекта для повышения мотивации студентов к изучению иностранных языков в вузе // Общество: социология, психология, педагогика. 2023. № 6 (110).
- Нагель О. В., Ли Б. В. Виртуальные собеседники при формировании коммуникативного навыка диалогической речи на иностранном языке // Язык и культура. 2022. № 59.
- Пичуева А. В. Обучение иноязычной письменной речи в формате смешанного обучения в условиях развития технологий искусственного интеллекта // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 4 (107).
- Плохотнюк О. С. Особенности разработки вариативных тестовых заданий с использованием чат-бота с искусственным интеллектом ChatGPT в обучении будущих педагогов иностранному языку // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. 2023. № 3 (65).
- Потемкина Т. В., Авдеева Ю. А., Иванова У. Ю. Взаимодействие с искусственным интеллектом как потенциал программы обучения иностранному языку в аспирантуре // Высшее образование в России. 2024. Т. 33. № 5. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2024-33-5-67-85
- Сысоев П. В. Этика и ИИ-плагиат в академической среде: понимание студентами вопросов соблюдения авторской этики и проблемы плагиата в процессе взаимодействия с генеративным искусственным интеллектом // Высшее образование в России. 2024. № 2.
- Сысоев П. В., Филатов Е. М. Чат-боты в обучении иностранному языку: преимущества и спорные вопросы // Вестник Тамбовского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023a. № 1. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-1-66-72
- Сысоев П. В., Филатов Е. М. ChatGPT в исследовательской работе студентов: запрещать или обучать? // Вестник Тамбовского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023b. Т. 28. № 2. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-2-276-301
- Тихонова Н. В., Ильдуганова Г. М. «Меня пугает то, с какой скоростью развивается искусственный интеллект»: восприятие студентами искусственного интеллекта в обучении иностранным языкам // Высшее образование в России. 2024. Т. 33. № 4. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2024-33-4-63-83
- Тоцкая И. В., Недоспасова Л. А. Образовательный потенциал чат-ботов в изучении иностранных языков: социолингвистический, дидактический и коммуникативный аспекты // Концепт. 2023. № 6.
- Черкасова Е. А. Применение искусственного интеллекта в обучении английскому языку в неязыковом вузе: анализ чата GPT в контексте оценки письменных работ // Бизнес. Образование. Право. 2023. № 4 (65). https://doi.org/10.25683/VOLBI.2023.65.837
- Шефиева Э. Ш., Исаева Т. Е. Использование искусственного интеллекта в образовательном процессе высших учебных заведений (на примере обучения иностранным языкам) // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 10.
- Шуйская Ю. В., Дроздова Е. А., Мыльцева М. В. Привлечение нейросетей к проведению дебатов на иностранном языке на продвинутом этапе его изучения // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 2 (99).
- Alharbi W. AI in the Foreign Language Classroom: A Pedagogical Overview of Automated Writing Assistance Tools // Education Research International. 2023. Vol. 1-15.
- Annamalai N., Eltahir M. E., Zyoud S. H., Soundrarajan D., Zakarneh B., Al Salhi N. R. Exploring English language learning via Chabot: A case study from a self-determination theory perspective // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2023. Vol. 5.
- Chang W. L., Sun J. C. Y. Evaluating AI’s impact on self-regulated language learning: A systematic review // System. 2024. Vol. 126.
- Du J., Daniel B. K. Transforming language education: A systematic review of AI-powered chatbots for English as a foreign language speaking practice // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 6.
- Ericsson E., Johansson S. English speaking practice with conversational AI: Lower secondary students’ educational experiences over time // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2023. Vol. 5.
- Huang F., Zou B. English speaking with artificial intelligence (AI): The roles of enjoyment, willingness to communicate with AI, and innovativeness // Computers in Human Behavior. 2024. Vol. 159.
- Huang X., Zou D., Cheng G., Chen X., Xie H. Trends, Research Issues and Applications of Artificial Intelligence Education // Educational Technology & Society. 2023. Vol. 26. Iss. 1.
- Karatay Y., Karatay L. Automated writing evaluation use in second language classrooms: A research synthesis // System. 2024. Vol. 123.
- Korucu-Kış S. Zone of proximal creativity: An empirical study on EFL teachers’ use of ChatGPT for enhanced practice // Thinking Skills and Creativity. 2024. Vol. 54.
- Lai W. Y. W., Lee J. S. A systematic review of conversational AI tools in ELT: Publication trends, tools, research methods, learning outcomes, and antecedents // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 7.
- Law L. Application of generative artificial intelligence (GenAI) in language teaching and learning: A scoping literature review // Computers and Education Open. 2024. Vol. 6.
- Liu Y., Chang P. Exploring EFL teachers’ emotional experiences and adaptive expertise in the context of AI advancements: A positive psychology perspective // System. 2024. Vol. 126.
- Liu Y., Zhang H., Jiang M., Chen J., Wang M. A systematic review of research on emotional artificial intelligence in English language education // System. 2024. Vol. 126.
- Mizumoto A., Eguchi M. Exploring the potential of using an AI language model for automated essay scoring // Research Methods in Applied Linguistics. 2023. Vol. 2. Iss. 2.
- Polakova P., Klimova B. Using DeepL translator in learning English as an applied foreign language – an empirical pilot study // Heliyon. 2023. Vol. 9. Iss. 8.
- Tafazoli D. Exploring the potential of generative AI in democratizing English language education // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 7.
- Wang S., Wang F., Zhu Z., Wang J., Tran T., Du Z. Artificial intelligence in education: A systematic literature review // Expert Systems with Applications. 2024. Vol. 252. Part A.
- Xiao Y., Zhang T., He J. The promises and challenges of AI-based chatbots in language education through the lens of learner emotions // Heliyon. 2024. Vol. 10. Iss. 18.
- Xu T., Wang H. The effectiveness of artificial intelligence on English language learning achievement // System. 2024. Vol. 125.
- Yang A. Challenges and Opportunities for Foreign Language Teachers in the Era of Artificial Intelligence // International Journal of Education and Humanities (IJEH). 2024. Vol. 4. Iss. 1.
- Yang L., Zhao S. AI-induced emotions in L2 education: Exploring EFL students’ perceived emotions and regulation strategies // Computers in Human Behavior. 2024. Vol. 159.
- Zhai C., Wibowo S., Li L. D. Evaluating the AI dialogue System’s intercultural, humorous, and empathetic dimensions in English language learning: A case study // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 7.
- Zhang Y., Lucas M., Bem-haja P., Pedro L. The effect of student acceptance on learning outcomes: AI-generated short videos versus paper materials // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Vol. 7.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 10, 2024.
- Published: January 31, 2025.
Keywords
- инструменты искусственного интеллекта
- обучение иностранному языку
- образовательные технологии
- цифровая компетентность
- artificial intelligence tools
- foreign language teaching
- educational technologies
- digital competence
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC