• Original research article
  • May 19, 2025
  • Open access

Emotive functions of color terms in M. A. Voloshin’s landscape sketches

Abstract

The research aims to identify the emotive functions of color vocabulary in M. Voloshin’s landscape poetic sketches, which depict the Crimean land in watercolors and inscriptions accompanying them. The scientific novelty of the study lies in its examination, for the first time using M. A. Voloshin’s landscape poetry, of the composition of color terms in the poet’s texts, identifying their dominants, determining thematic groups, and establishing, through an experiment, the associative connections elicited in readers by the combination of color terms and emotives in the poet’s texts. It is noted that color terms, expressed through grammatical forms of adjectives (including compound adjectives), nouns, and verbs, can be direct color names or metaphors with color meaning, which are often combined in the text with various names of feelings and, in conjunction with them, perform an emotive function. The work presents an associative-semantic experiment, conducted for the first time among philology students to identify the associative connection between names of colors and emotions in M. Voloshin’s poetic lines among the respondents. The results of the textual analysis of miniatures and the experiment confirmed the significant role of color terms in conveying emotive information in the poet’s verse landscapes.

References

  1. Алимпиева Р. В. Семантическая значимость слова и структура лексико-семантической группы: на материале прилагательных-цветообозначений русского языка. Л.: Изд-во ЛГУ, 1986.
  2. Архипова С. В. Ассоциативный эксперимент в психолингвистике // Вестник Бурятского государственного университета. 2011. № 11.
  3. Бабенко Л. Г. Лексические средства обозначения эмоций в русском языке. Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1989.
  4. Барановский П. С. Лексикографическое описание поэтической системы Бориса Рыжего: квантитативный аспект: дисс. … к. филол. н. Калининград, 2024.
  5. Воробьёва Е. Ю. Цветовое восприятие как средство эмоционального воздействия // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2021. № 3 (43).
  6. Гёте И. В. Учение о цвете. М.: Изд-во АСТ, 2021.
  7. Жирмунский В. М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика: избранные труды. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1977.
  8. Иванченко С. А. Поэтическая картина мира М. А. Волошина и её отражение в слове: дисс. … к. филол. н. Томск, 2024.
  9. Изард К. Э. Психология эмоций. СПб.: Питер, 2011.
  10. Кондрашова О. В. Семантика поэтического слова (функционально-типологический аспект). Краснодар, 1998.
  11. Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970.
  12. Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2001.
  13. Таран С. В. Функциональная роль минералогической лексики в идиостиле М. Волошина: дисс. … к. филол. н. Калининград, 2005.
  14. Шаховский В. И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. Воронеж, 1987.
  15. Шкуркина Ю. А. Принципы формирования ЛСГ цветообозначений в поэтическом языке // Семантические единицы русского языка в диахронии и синхронии: сборник научных трудов. Калининград, 2000.
  16. Aristotle. De coloribus // The Works of Aristotle: in 12 vols. / translated into English under the editorship of W. D. Ross. Oxford: Clarendon Press, 1913. Vol. VI.

Author information

Violetta Vadimovna Zubchenko

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: April 22, 2025.
  • Published: May 19, 2025.

Keywords

  • цветообозначения (колоративы)
  • эмоционально окрашенная лексика (эмотивы)
  • поэтический текст
  • пейзажная лирика
  • М. А. Волошин
  • colour terms
  • emotionally charged vocabulary (emotives)
  • poetic text
  • landscape poetry
  • M. A. Voloshin

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)