The role of water imagery in forming textual unity in I. A. Goncharov’s novels
Abstract
The aim of the study is to identify the general principles of functioning and depiction of water images in I. A. Goncharov’s novels “An Ordinary Story”, “Oblomov” and “The Precipice” as a manifestation of one of the ways of forming textual unity. The scientific originality of the study lies in the holistic approach to the consideration of the images of water elements in the three novels as structural elements of the writer’s artistic world, demonstrating the commonality of the principles of their construction. The article presents a comprehensive analysis of water objects in each of the novels from the point of view of their role in the organization of artistic space, reflection of internal transformations of characters, revealing the features of the lifestyle of both individual characters and entire chronotopes. The study includes a sequential consideration of key water images (lake, marsh, river, waterfall) in comparison of their natural characteristics and metaphorical meanings acquired in the works. Special attention is paid to the general principles of belonging of water objects to certain artistic spaces in all the author’s novels, which indicates the formation of individual-authorial textual unity. The obtained results have shown that water objects are important structural elements of the chronotope of the trilogy, which are important components of the figurative system of the novels, reflect the philosophical concept of the works and the specificity of the author’s picture of the world.
References
- Балашова И. А., Рецов В. В. Своеобразие авторских мифологем И. А. Гончарова-романиста // Пушкинские чтения. СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2021.
- Белкин Д. И. Образ Волги-реки в структуре романа И. А. Гончарова «Обрыв» // И. А. Гончаров: материалы Международной конференции, посвященной 185-летию со дня рождения И. А. Гончарова / сост. М. Б. Жданова и др. Ульяновск: ГУП «Обл. тип. “Печатный двор”», 1998.
- Гузь Н. А. Художественная система романов И. А. Гончарова: дисс. … д. филол. н. М., 2001.
- Ермолаева Н. Л. «Человек играющий» в эпосе И. А. Гончарова // Studia Litterarum. 2022. Т. 7. № 3.
- Краснощекова Е. А. И. А. Гончаров: мир творчества. СПб.: Пушкинский фонд, 1997.
- Лоскутникова М. Б. Смысловые акценты авторской телеологии в романе И. А. Гончарова «Обыкновенная история»: понятийно-аллегорические и идейно-символические образы воды // Символика воды в русской словесности и мировой культуре: коллективная монография. М., 2022.
- Лотман Ю. М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь. М.: Просвещение, 1988.
- Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970.
- Люка Л. Тема смерти в произведениях И. А. Гончарова // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2021. № 1 (41).
- Мельник В. И. «Крупный, мыслящий и осмысливающий синтез…» (Возникновение замысла романной трилогии И. А. Гончарова) // Два века русской классики. 2020. Т. 2. № 3.
- Мельник В. И. «Обыкновенная история» в ракурсе религиозной концепции И. А. Гончарова. 2008. http://www.ivan-goncharov.ru/kritika/melnik4.shtml
- Мельник В. И. Проблема идеальной семьи в трилогии И. А. Гончарова // Два века русской классики. 2024. Т. 6. № 1.
- Молнар А. Метаморфозы воды в «Обломове» И. А. Гончарова и «Старосветских помещиках» Н. В. Гоголя // И. А. Гончаров: материалы V Международной научной конференции, посвященной 200-летию со дня рождения И. А. Гончарова. Ульяновск: Изд-во «Корпорация технологий продвижения», 2012.
- Молнар А. Метафора «вода-женщина» у Лермонтова и Гончарова в аспекте языковой креативности // Труды Института русского языка им. В. В. Виноградова. 2016. № 7.
- Молнар А. Сон женщины и его рамка в «Обрыве» И. А. Гончарова // Новый филологический вестник. 2015. № 2 (33).
- Мосалева Г. В. Храмовая поэтика метаромана И. А. Гончарова // Два века русской классики. 2021. Т. 3. № 3.
- Недзвецкий В. А. Романы И. А. Гончарова. М.: Изд-во МГУ, 1996.
- Осьмухина О. Ю. Образ дома в романах И. А. Гончарова «Обломов», «Обрыв» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2025. Т. 18. Вып. 1.
- Пруцков Н. И. Мастерство Гончарова-романиста. М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1962.
- Реутова Е. В. Мотив оживающей статуи в романе И. А. Гончарова «Обрыв» // Пятый этаж: международный сборник научных статей молодых учёных. Барнаул, 2018.
- Рецов В. В. Образ творца и концепция творчества в авторской мифологии И. А. Гончарова: дисс. … к. филол. н. Симферополь, 2020.
- Сверхтекст: генезис, структура, семантика: коллективная монография / науч. ред. С. О. Курьянов; коллектив авторов. М.: Директ-Медиа, 2023.
- Цейтлин А. Г. И. А. Гончаров. М.: Изд-во АН СССР, 1950.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 26, 2025.
- Published: May 23, 2025.
Keywords
- романы И. А. Гончарова
- художественное пространство романа
- формирование текстового единства
- метафоризация водных образов
- образная система трилогии
- I. A. Goncharov’s novels
- artistic space of the novel
- formation of textual unity
- metaphorization of water images
- figurative system of trilogy
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC