Accumulation of language capital in language education processes as a way to assimilate meanings and content of branch knowledge
Abstract
The article is devoted to the issues of understanding specialized texts within the framework of professional linguistic education. These issues are discussed and addressed through the lens of language capital and its accumulation by students. Particular emphasis is placed on the components of the processes of understanding specialized texts, such as general scientific and specialized terminology, scientific clichés, and citations. The aim of the study is to optimize the processes of understanding specialized texts based on the use of the concept of language capital by identifying the pragmatic aspects of this concept and the possibilities of applying linguistic knowledge in professional training practice. The ultimate goal is to achieve a full and integral comprehension of educational and scientific texts as part of the general scientific worldview. To achieve this aim, the study sets the tasks of descriptively and analytically determining the pragmatic components of the understanding processes for their optimization and the development of linguodidactic recommendations for the assimilation of linguistic knowledge in student audiences of various professional orientations. The scientific novelty of the problem lies in the application of the concept of language capital to solve problems of professional linguodidactics and stems from the unexplored nature of this issue in linguodidactic studies. The novelty also consists in the fact that the concept of language capital is applied for the first time in relation to the perception of specialized texts by listening. The concept of language capital is also considered from the standpoint of state language policy aimed at the dynamic development and continuous accumulation of language skills and the proportional formation of the conceptual apparatus of an individual.
References
- Алпатов В. М. Избранные труды XX века / сост. П. М. Аркадьев, А. А. Кибрик, Кс. П. Семенова, С. Г. Татевосов. М.: Языкознание, 2023.
- Алпатов В. М. 150 языков и политика: 1917-1997. Социолингвистические проблемы СССР и постсоветского пространства. М.: Институт востоковедения Российской академии наук, 1997.
- Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Academia-Центр; Медиум, 1995.
- Богданов С. И., Марусенко М. А., Марусенко Н. М. Языковой капитал в структуре человеческого и культурного капитала. СПб.: Изд-во Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 2020.
- Диалектика текста: в 2 т. / отв. ред. А. И. Варшавская. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1999. Т. 1.
- Карасик В. И. Языковая пластика общения: монография. М.: Гнозис, 2021.
- Карасик В. И. Языковые мосты понимания. М.: Гнозис, 2025.
- Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
- Кривоносов А. Т. Слово и мысль (Вопросы взаимодействия языка и мышления). М. – Нью-Йорк: Авторское издание; Буки-Веди, 2017.
- Кульпина В. Г. Общенаучные речевые клише // Кульпина В. Г. Польско-русский общенаучный словарь. М.: Московский Лицей, 2007a.
- Кульпина В. Г. Приложение. Введение в общенаучную терминографию // Кульпина В. Г. Польско-русский общенаучный словарь. М.: Московский Лицей, 2007b.
- Марусенко М. А., Марусенко Н. М. Образовательная языковая политика в современном мире: в 2 т. М.: Инфра-М, 2024. Т. 1. Политическое и идеологическое измерения образовательной языковой политики.
- Попов С. А. Основные проблемы лингвистики текста // Язык и дискурс: когнитивные и коммуникативные аспекты: сборник научных трудов / отв. ред. И. П. Сусов. Тверь: Тверской госуниверситет, 1997.
- Постовалова В. И. Наука о языке в свете идеала цельного знания // Язык и наука конца XX века: сборник статей. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 1995.
- Постовалова В. И. Язык и миропонимание: опыт лингвофилософской интерпретации. М.: Ленанд, 2017.
- Рождественский Ю. В. Профессиональная языковая дидактика // Профессиональная лингводидактика / под ред. В. А. Татаринова М.: Московский Лицей, 1993. Вып. 1.
- Татаринов В. А. Термин // Татаринов В. А. Общее терминоведение: энциклопедический словарь М.: Московский Лицей, 2006.
- Трошина Н. Н. Рецензия на книгу: Богданов С. И., Марусенко М. А., Марусенко Н. М. Языковой капитал в структуре человеческого и культурного капитала // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание. 2022. № 2.
- Устойчивые фразы в парадигме науки: материалы Международной научной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения Владимира Леонидовича Архангельского (г. Тула, 8-11 июня 2015 г.) / науч. ред. Г. В. Токарев. Тула: С-принт, 2015.
- Хабирова Е. И. Специфика фразеологии как средства познания профессиональной действительности // Устойчивые фразы в парадигме науки: материалы Международной научной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения Владимира Леонидовича Архангельского (г. Тула, 8-11 июня 2015 г.) / науч. ред. Г. В. Токарев. Тула: С-принт, 2015.
- Халеева И. И. Вторичная языковая личность и вторичная «картина мира» // Язык – система. Язык – текст. Язык – способность: к 60-летию члена-корреспондента Российской академии наук Ю. Н. Караулова / ред. Ю. С. Степанов, Е. А. Земская, А. М. Молдован. М.: Институт русского языка Российской академии наук, 1995.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 6, 2025.
- Published: May 30, 2025.
Keywords
- специальный текст
- научно-дидактический текст
- понимание текста
- лингвообразование
- накопление языкового капитала
- specialized text
- scientific-didactic text
- text comprehension
- linguistic education
- accumulation of language capital
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC