• Original research article
  • July 21, 2025
  • Open access

“New drama”: inter-mode and inter-genre synthesis (by the example of Tom Stoppard’s play “Hapgood”)

Abstract

Contemporary literature, tending towards inter-mode synthesis and polyphony of genre structures, blurring the boundaries between elitism and mass culture, is a constant object of study for literary scholars. The aim of this research is to identify the principle of inter-mode synthesis and the combination of multi-genre elements in Tom Stoppard’s play “Hapgood”. The scientific novelty of the research stems from the problem of combining diverse elements within a single dramatic work, particularly epic and dramatic ones, as well as the interpretation of the latest scientific theories through artistic means. In his work, Tom Stoppard introduces a spy plot into the play. It is worth noting that the subgenre of the spy novel – the spy thriller – belongs to popular literature, one of whose characteristics is its reliance on clichés. Consequently, the question arises of the relationship between non-mass and mass literature. As a result of the research, it was revealed how the theory of physics served as a source of the author’s philosophical generalizations, and the detective plot added entertainment value to the work. This research is devoted to a specific question – the genre specificity of Tom Stoppard’s play “Hapgood”. This work has not been previously considered in the stated aspect. Thanks to the application of a complex research methodology, the study reveals how the presence of elements from different modes and genres in the play lends an element of entertainment to the drama.

Research materials

  1. Литературная энциклопедия терминов и понятий. М.: Московский университет, 1991.
  2. Stoppard T. Hapgood. L.: Faber & Faber, 1999.

References

  1. Андреева Е. А., Хомяков В. И. Полижанровая структура современного деревенского очерка // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2020. № 3.
  2. Белей М. А. Французский научно-фантастический роман XX-XXI веков: полижанровость и интертекстуальность. Калининград: Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта, 2024.
  3. Бондаренко Л. В. Інтелектуальна драма Тома Стоппарда у культурно-історичному та літературному контексті: автореф. дисс. … к. філол. н. Сімферополь, 2009.
  4. Катышева Дж. Вопросы теории драмы: действие, композиция, жанр. СПб.: СПбГУП, 2001.
  5. Кондратова Т. И. Элементы полижанровости в романе ли Жучжэня «Цветы в зеркале» // Обучение китайскому языку и культуре: прошлое, настоящее, будущее: сборник научных статей. М.: Языки народов мира, 2023.
  6. Мармазова Л. Л. Поэтика постмодернистской интеллектуальной драмы Т. Стоппарда: автореф. дисс. … к. филол. н. Днепропетровск, 2006.
  7. Меркулова М. Г. «Новая драма» // Новый филологический вестник, 2011. № 2 (17).
  8. Меркулова М. Г. Ретроспекция в английской «новой драме»: истоки, типология, функционирование: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2006.
  9. Полховская Е. В., Рейнова А. В. Пьеса Тома Стоппарда «Прыгуны» как философско-политическая сатира // Вестник филологических наук. 2024. Т. 4. № 11.
  10. Поспелов Г. Н. К вопросу о поэтических жанрах // Поспелов Г. Н. Эстетическое и художественное: сборник. М.: Изд-во Московского университета, 1965.
  11. Фомин К. А. Концепция рецептивной эстетики Ханса Роберта Яусса как принцип конституирования и динамики литературной традиции // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2015. № 2.
  12. Хорешок П. В. Реализация полижанровости в романе Дэвида Митчелла «Облачный атлас» // Филология, иностранные языки и медиакоммуникации: материалы симпозиума XV (XLVII) Международной научно-практической конференции, посвященной 45-летию Кемеровского государственного университета (г. Кемерово, 01-30 апреля 2020 г.) / науч. ред. Ю. В. Подковырин. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 2020. Вып. 21.
  13. Bull J. Tom Stoppard and politics // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  14. Fleming J. Stoppard’s Theatre. Finding Order amid Chaos. Austin: University of Texas Press, 2002.
  15. Fowler А. Kinds of Literature: An Introduction to the Theory of Genres and Modes. Cambridge: Harvard University Press, 1982.
  16. Guppy S. Tom Stoppard: The Art of Theatre VII // Tom Stoppard in Conversation / еd. by P. Delany. Arbor: University of Michigan Press, 1993.
  17. Gussow M. Conversations with Stoppard. N. Y.: Grove Press, 1995.
  18. Heuvel M. Vanden “Is postmodernism?”: Stoppard among/against the postmoderns // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  19. Hunter J. Tom Stoppard. L.: Faber and Faber, 2000.
  20. Jameson F. The political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca: Cornell University Press, 1981.
  21. Zinman T. Travesties, Night and Day, The Real Thing // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Author information

Elena Vasilievna Polkhovskaya

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

Anastasiia Vladimirovna Reinova

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: May 9, 2025.
  • Published: July 21, 2025.

Keywords

  • новая драма
  • межродовой синтез
  • полижанровость
  • включение шпионского сюжета в драму
  • дуализм человеческой природы
  • new drama
  • inter-mode synthesis
  • polygenreness
  • incorporation of a spy plot into drama
  • dualism of human nature

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)