“New drama”: inter-mode and inter-genre synthesis (by the example of Tom Stoppard’s play “Hapgood”)
Abstract
Contemporary literature, tending towards inter-mode synthesis and polyphony of genre structures, blurring the boundaries between elitism and mass culture, is a constant object of study for literary scholars. The aim of this research is to identify the principle of inter-mode synthesis and the combination of multi-genre elements in Tom Stoppard’s play “Hapgood”. The scientific novelty of the research stems from the problem of combining diverse elements within a single dramatic work, particularly epic and dramatic ones, as well as the interpretation of the latest scientific theories through artistic means. In his work, Tom Stoppard introduces a spy plot into the play. It is worth noting that the subgenre of the spy novel – the spy thriller – belongs to popular literature, one of whose characteristics is its reliance on clichés. Consequently, the question arises of the relationship between non-mass and mass literature. As a result of the research, it was revealed how the theory of physics served as a source of the author’s philosophical generalizations, and the detective plot added entertainment value to the work. This research is devoted to a specific question – the genre specificity of Tom Stoppard’s play “Hapgood”. This work has not been previously considered in the stated aspect. Thanks to the application of a complex research methodology, the study reveals how the presence of elements from different modes and genres in the play lends an element of entertainment to the drama.
Research materials
- Литературная энциклопедия терминов и понятий. М.: Московский университет, 1991.
- Stoppard T. Hapgood. L.: Faber & Faber, 1999.
References
- Андреева Е. А., Хомяков В. И. Полижанровая структура современного деревенского очерка // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2020. № 3.
- Белей М. А. Французский научно-фантастический роман XX-XXI веков: полижанровость и интертекстуальность. Калининград: Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта, 2024.
- Бондаренко Л. В. Інтелектуальна драма Тома Стоппарда у культурно-історичному та літературному контексті: автореф. дисс. … к. філол. н. Сімферополь, 2009.
- Катышева Дж. Вопросы теории драмы: действие, композиция, жанр. СПб.: СПбГУП, 2001.
- Кондратова Т. И. Элементы полижанровости в романе ли Жучжэня «Цветы в зеркале» // Обучение китайскому языку и культуре: прошлое, настоящее, будущее: сборник научных статей. М.: Языки народов мира, 2023.
- Мармазова Л. Л. Поэтика постмодернистской интеллектуальной драмы Т. Стоппарда: автореф. дисс. … к. филол. н. Днепропетровск, 2006.
- Меркулова М. Г. «Новая драма» // Новый филологический вестник, 2011. № 2 (17).
- Меркулова М. Г. Ретроспекция в английской «новой драме»: истоки, типология, функционирование: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2006.
- Полховская Е. В., Рейнова А. В. Пьеса Тома Стоппарда «Прыгуны» как философско-политическая сатира // Вестник филологических наук. 2024. Т. 4. № 11.
- Поспелов Г. Н. К вопросу о поэтических жанрах // Поспелов Г. Н. Эстетическое и художественное: сборник. М.: Изд-во Московского университета, 1965.
- Фомин К. А. Концепция рецептивной эстетики Ханса Роберта Яусса как принцип конституирования и динамики литературной традиции // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2015. № 2.
- Хорешок П. В. Реализация полижанровости в романе Дэвида Митчелла «Облачный атлас» // Филология, иностранные языки и медиакоммуникации: материалы симпозиума XV (XLVII) Международной научно-практической конференции, посвященной 45-летию Кемеровского государственного университета (г. Кемерово, 01-30 апреля 2020 г.) / науч. ред. Ю. В. Подковырин. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 2020. Вып. 21.
- Bull J. Tom Stoppard and politics // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
- Fleming J. Stoppard’s Theatre. Finding Order amid Chaos. Austin: University of Texas Press, 2002.
- Fowler А. Kinds of Literature: An Introduction to the Theory of Genres and Modes. Cambridge: Harvard University Press, 1982.
- Guppy S. Tom Stoppard: The Art of Theatre VII // Tom Stoppard in Conversation / еd. by P. Delany. Arbor: University of Michigan Press, 1993.
- Gussow M. Conversations with Stoppard. N. Y.: Grove Press, 1995.
- Heuvel M. Vanden “Is postmodernism?”: Stoppard among/against the postmoderns // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
- Hunter J. Tom Stoppard. L.: Faber and Faber, 2000.
- Jameson F. The political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca: Cornell University Press, 1981.
- Zinman T. Travesties, Night and Day, The Real Thing // The Cambridge Companion to Tom Stoppard / еd. by K. E. Kelly. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 9, 2025.
- Published: July 21, 2025.
Keywords
- новая драма
- межродовой синтез
- полижанровость
- включение шпионского сюжета в драму
- дуализм человеческой природы
- new drama
- inter-mode synthesis
- polygenreness
- incorporation of a spy plot into drama
- dualism of human nature
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC