• Original research article
  • July 21, 2025
  • Open access

Functioning of onym-based neo-derivatives in a small informational-analytical media text

Abstract

The article is devoted to the study of neo-derivatives formed on the basis of proper names and functioning in a media text. The aim of the work is to identify the functional potential of onym-based formations of the latest period encountered in the media. The scientific novelty of the study lies in the fact that the authors for the first time established the most productive way of forming onym-based neo-derivatives and determined their main function in a small informational-analytical media text. The results of the study showed that onym-based neo-derivatives belong to occasionalisms (author’s neologisms), the main methods of formation of which are prefixation, suffixation and addition. At the same time, the qualitative and quantitative analysis of the studied material showed that the most productive way of word formation of onym-based derivatives is suffixation, and their main function in a media text is emotional and evaluative, which is explained, firstly, by the fact that proper names are often more emotionally colored, since any name has certain extralinguistic associations. Secondly, a modern media text has a high degree of expressiveness due to the need to attract as many readers as possible.

Research materials

  1. Лопатин В. В., Улуханов И. С. Словарь словообразовательных аффиксов современного русского языка. М.: Азбуковник, 2016.
  2. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. М.: Наука, 1978.
  3. Тихонов А. Н. Основные понятия русского словообразования // Тихонов А. Н. Словообразовательный словарь русского языка: в 2 т. М.: АСТ; Астрель, 2008. Т. 1.
  4. Telegram. https://web.telegram.org

References

  1. Бочарникова Д. А. Окказиональное слово – средство речевого воздействия в массмедийном дискурсе // Международный научно-исследовательский журнал. 2024. № 1 (139).
  2. Бурдаева Т. В. Оценка как метакоммуникативное средство в научно-публицистическом дискурсе (на примере немецких сложноподчиненных предложений с придаточными причины) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2025. Т. 18. Вып. 6. https://doi.org/10.30853/phil20250319
  3. Габинская О. А. Типология причин словотворчества. Воронеж: Издательство Воронежского университета, 1981.
  4. Земская Е. А. Словообразование как деятельность. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  5. Зубарева А. В. Онимы в интернет-коммуникации: новые явления и функции // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2021. № 1.
  6. Касьянова Л. Ю. Сложение как продуктивное средство неологизации в русском языке конца XX – начала XXI в. // Гуманитарные исследования. 2012. № 2 (42).
  7. Килина Л. Ф., Соколова А. Феминитивы с суффиксом -их(а) в текстах XVIII-XX вв.: корпусное исследование // Вопросы языкознания. 2022. № 1.
  8. Коробкова О. С. Маркеры языка вражды в номинациях этнической принадлежности: социолингвистический аспект // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 111.
  9. Лаврова Н. А. Неологические контаминанты и их словарная репрезентация // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2010. Т. 1. № 1.
  10. Маринова Е. В. Гносеологические возможности интернет-поисковых материалов в лингвистических исследованиях // Язык и метод. Język i metoda. 2016. № 2.
  11. Пешкова Н. П., Моисеева А. В., Титлова А. С. Этнофолизмы как проявление потенциальной конфликтогенности реципиентов в процессе восприятия информации в интернет-дискурсе // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 4.
  12. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973.
  13. Титлова А. С., Полякова Е. В. Прецедентные имена собственные в медиатексте (на примере газеты «Республика Башкортостан») // Вестник Башкирского университета. 2022. Т. 27. № 1.
  14. Юдина А. Д. Окказионализмы, мотивированные именами собственными // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2020. № 195.

Author information

Rafael Arkadjevich Gazizov

Dr

Ufa University of Science and Technology; Academy of Sciences of the Republic of Bashkortostan, Ufa

Anastasiya Stanislavovna Titlova

PhD

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: July 7, 2025.
  • Published: July 21, 2025.

Keywords

  • оним
  • медиатекст малого объема
  • эмоционально-оценочная функция
  • окказионализм
  • отонимный неодериват
  • onym
  • small media text
  • emotional-evaluative function
  • occasionalism
  • onym-based neo-derivative

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)