Photography vs. original: boundaries of representativeness (based on W. D. Howells’s short story “The Magic of a Voiceˮ)
Abstract
The study aims to identify the boundaries of the representativeness of photography in the poetics of W. D. Howells’ short story “The Magic of a Voice”, which has not been translated into Russian. The scientific novelty of the study lies in establishing the correlation between the views of the writer, who stood at the origins of the formation of American realism, and the aesthetics of photography, reflecting various aspects of reality representation. In the course of the study, it was revealed that, on the one hand, W. D. Howells demonstrates the status of photography as a reliable image, on the other hand, photography can act as a means of falsification, replacing one reality with another. These representative possibilities formed the basis of the short story “The Magic of a Voice", created at the turn of the 19th-20th centuries and demonstrating the ambivalent character of photography. Photography can destroy our perception of reality, confirming the well-known principle that photography is never identical to life. The results showed that W. D. Howells, following the realistic principles of depicting reality, adhered to the perception of photography as a superficial representation, unable to reflect the essence and deep palette of the inner world of the photographed person.
Research materials
- Готорн Н. Дом о семи фронтонах / пер. с англ. Г. Шмакова. СПб. – М.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2015.
- Howells W. D. The Magic of a Voice, 1899. https://americanliterature.com/author/william-dean-howells/short-story/the-magic-of-a-voice/
References
- Анцыферова О. Ю. Культ Генри Джеймса: к постановке проблемы // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2008. № 4 (1).
- Анцыферова О. Ю. Русская литература и художественные искания американских писателей конца XIX века (Г. Джеймс, У. Д. Хоуэллс, С. Крейн): монография. М.: Директ-Медиа, 2015.
- Бодлер Ш. Об искусстве / пер. с фр.; вступ. ст. В. В. Левика; послесл. В. Мильчиной; коммент. Ю. Стефанова. М.: Искусство, 1986.
- Душинина Е. В. Визуальные искусства и проза Генри Джеймса: автореф. дисс. … к. филол. н. Иваново, 2010.
- Злобин Г. П. Учитель словесности // Хоуэллс У. Д. Возвышение Сайласа Лэфема. Гость из Альтрурии. Романы. Эссе / сост., вступ. статья, коммент. Г. П. Злобина. М.: Художественная литература, 1990.
- Лонсбери Э. Скудная культура, высокое искусство: Гоголь, Готорн и профессиональное писательство в России и Америке в XIX веке / пер. с англ. И. Буровой, А. Разина. СПб.: Academic Studies Press; Библиороссика, 2021.
- Полуэктова Т. А. “An Imaginative Woman” Томаса Гарди как фотоэкфрастический рассказ // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2022. Т. 14. № 3.
- Раренко М. Б. Моделирование американского общения на страницах романа У. Д. Хоуэллса «Возвышение Сайласа Лэфема» // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2020. № 3 (832).
- Руйе А. Фотография. Между документом и современным искусством. СПб.: Клаудберри, 2014.
- Селитрина Т. Л. К проблеме становления реализма в литературе США // Традиции и новаторство в литературах стран Западной Европы и Америки XIX-XX вв.: межвузовский сборник. Горький, 1989.
- Стеценко Е. А. У. Д. Хоуэллс // История литературы США: в 5 т. М.: Наследие, 2003. Т. 4.
- Фесянова Н. Л. Визуальная палитра поэтического мира Уильяма Дина Хоуэллса // Визуальная коммуникация в социокультурной динамике: сборник статей международной научно-практической конференции, Казань, 23 октября 2014 года. Казань: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2015.
- Фесянова Н. Л. Эволюция романного творчества Уильяма Дина Хоуэллса // Вестник Чувашского университета. Гуманитарные науки. 2009. № 3.
- Фрейзер Х. Язык прикосновения в викторианском дискурсе об искусстве / пер. с англ. А. Логутова // Новое литературное обозрение. 2014. № 125 (1).
- Хейт Г. С. Определение реализма: Уильям Дин Хоуэллс // Литературная история Соединенных штатов Америки: в 3 т. / под. ред. Р. Спиллера, У. Торпа, Т. Н. Джонсона, Г. С. Кэнби. М.: Прогресс, 1978. Т. 2.
- Юргенева А. Человек как социальное тело: европейская фотография второй половины XIX века. М.: Новое литературное обозрение, 2024.
- Яценко Е. В. “Любите живопись, поэты…”. Экфрасис как художественно-мировоззренческая модель // Вопросы философии. 2011. № 11.
- Armstrong N. Fiction in the Аge of Рhotography: The Legacy of British Realism. L.: Harvard University Press, 1999.
- Bogardus R. F. A Literary Realist and the Camera: W. D. Howells and the Uses of Photography // American Literary Realism, 1870-1910. 1977. Vol. 10. № 3.
- Ceserani R. L’occhio della medusa. Fotografia e letteratura. Torino: Bollati Boringhieri, 2011.
- Clayton O. Flirting with Photography: Henry James and Photographic Exchange // History of Photography. 2017. Vol. 41. № 4.
- Clayton О. Literature and Photography in Transition, 1850-1915. N. Y.: Palgrave Macmillan, 2015.
- James Н. Transatlantic Sketches. Boston: James R. Osgood and Company, 1875.
- Mambrol N. Analysis of William Dean Howells’s Novels. 2018. https://literariness.org/2018/06/10/analysis-of-william-dean-howellss-novels/
- Potter J. Picture Stories, 1840-1860, or Problems with Photographs // Victorian Popular Fictions. 2020. Vol. 2. № 2. https://doi.org/10.46911/buwd1106
- Trachtenberg A. Through a Glass, Darkly: Photography and Cultural Memory // Social Research. 2008. Vol. 75. № 1.
- Williams M. R. Daguerreotype Images of a Disposable Past in Nathaniel Hawthorne’s The House of the Seven Gables / Through the Negative: The Photographic Image and the Written Word in Nineteenth-Century American Literature. N. Y.: Routledge, 2003.
Author information
About this article
Publication history
- Received: July 4, 2025.
- Published: July 23, 2025.
Keywords
- фотография как феномен
- фотоэкфрастическое описание
- У. Д. Хоуэллс
- американский реализм
- фотографический образ
- photography as a phenomenon
- photo-ekphrasis
- W. D. Howells
- American realism
- photographic image
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC