• Original research article
  • July 24, 2025
  • Open access

The natural philosophical idea in the novel “The Badgers” by L. Leonov

Abstract

The article deals with the natural philosophical component of the novel “The Badgers” by L. Leonov. The aim of the study is to identify natural philosophical ideas in Leonov’s novel. The scientific novelty of the study lies in establishing the fact that the creation of an original natural philosophical system can be traced back to Leonov’s first novel “The Badgers”. In this system, there is a role not only for time and space, but also for human and the state. The results showed that time is anthropomorphized or depicted as a flywheel, but always subordinated to natural cycles. The space of the text is twofold and is limited by the binary opposition of culture and nature, which are opposed as artificial and natural. In his novel, Leonov depicts the state as something speculative, an unsustainable human superstructure, and evaluates it negatively. Nature, by contrast, is fundamental and represented as the Absolute. It is portrayed as governing everything and striving to erase the traces of human activity. The human being, on the one hand, is understood as a historical necessity, a master of nature and its guiding force. On the other hand, humanity is likened to a cog that can be adjusted or thrown away. The flawed nature of humanity and, importantly, the rather limited extent of its cognitive and self-cognition capabilities are emphasized.

Research materials

  1. Леонов Л. М. Барсуки. Соть. М.: Известия, 1982.

References

  1. Афанасьева А. С. Мотив братьев в романе Л. Леонова «Барсуки» // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2001. № 1 (26).
  2. Афанасьева А. С. Романы Л. Леонова 20-х годов: мифопоэтика и натурфилософия // Русская литература XIX-XX вв.: поэтика мотива и аспекты литературного анализа. Новосибирск: СО РАН, 2004.
  3. Вахитова Т. М. Художественная картина мира в прозе Леонида Леонова (структура, поэтика, эволюция). СПб.: Наука, 2007.
  4. Гаврилина О. В. Пейзаж – чувство природы – натурфилософия в художественной литературе: основные аспекты изучения // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2009. № 3.
  5. Грознова Н. А. Творчество Леонида Леонова и традиции русской классической литературы. Л.: Наука, 1982.
  6. Дырдин А. А. Проза Леонида Леонова: метафизика мысли. М.: Издательский дом «Синергия», 2012.
  7. Заваров Д. В. «Барсуки» Леонида Леонова: автор против условного образа писателя // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2023. № 3. https://doi.org/10.18384/2310-7278-2023-3-111-117
  8. Кирпотин В. Я. Романы Леонида Леонова. М. − Л.: Государственное издательство художественной литературы, 1932.
  9. Ковалёв В. А. Романы Леонида Леонова. М. − Л.: Издательство Академии наук СССР, 1954.
  10. Овчаренко О. А. Леонид Леонов: человек и творец. М.: ИМЛИ РАН, 2023. https://doi.org/10.22455/978-5-9208-0730-4
  11. Петишева В. А. Под защитой 108 псалма. («Маленький человек» в романах Леонида Леонова) // Litera. 2022. № 4. https://doi.org/10.25136/2409-8698.2022.4.36532
  12. Смирнова А. И. Русская натурфилософская проза второй половины ХХ века. М.: Флинта, 2012.
  13. Якимова Л. П. Семантико-поэтическая роль «вставных фрагментов» в романе Леонида Леонова «Барсуки» // Материалы к Словарю сюжетов и мотивов русской литературы. Новосибирск: Новосибирский национальный исследовательский государственный университет, 2009. Вып. 8.

Author information

Egor Igorevich Yagin

Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2025.
  • Published: July 24, 2025.

Keywords

  • роман «Барсуки»
  • оппозиция «естественное и искусственное»
  • натурфилософская концепция
  • человек и природа
  • Л. Леонов
  • novel “The Badgers”
  • opposition between natural and artificial
  • natural philosophy
  • human and nature
  • L. Leonov

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)