• Original research article
  • September 5, 2025
  • Open access

Innovative approaches to teaching French for international relations: the potential of VR technologies

Abstract

The aim of the study is to theoretically substantiate and determine the effectiveness of VR technologies as an innovative approach in the system of teaching French for the training of specialists in the field of international relations. The article presents a comparative analysis of the effectiveness of traditional and innovative means of teaching French in the context of the communicative method for training international specialists. Based on a systematic approach and structural-functional analysis, the theoretical foundations of the use of immersive technologies in linguistic education are considered. The scientific novelty of the work consists in developing a conceptual model of VR training, specially adapted for the training of specialists in the field of international relations, which integrates language training with the professional context of international activities. The study found that VR technologies provide simulation of an authentic French-speaking environment, increase the level of motivation and engagement of students, contribute to the formation of socio-cultural competence and the development of professional communication skills. The key advantages of VR technologies over traditional means of teaching French are identified, including the ability to simulate specific professional situations, personalize the educational process, and provide instant feedback.

References

  1. Багана Ж., Лангнер А. Н., Хапилина Е. В. Современная Франкофония: единство и разнообразие форм // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2010. № 18 (89).
  2. Баканова И. Г., Дудович Д. Л. Внедрение технологии виртуальной реальности в образовательный процесс системы высшего образования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped20240057
  3. Бахтиозина М. Г. Вопросы теории и практики иностранного языка в преподавании // Язык и культура. 2015. № 20.
  4. Горбунова Н. В. Применение технологий виртуальной реальности в контексте профессионального образования // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 79-1.
  5. Горина В. А. Особенности усвоения фонетической системы французского языка, изучаемого в качестве второго иностранного // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2017. № 6 (785).
  6. Гриценко В. В., Павлова О. С., Ткаченко Н. В., Усубян Ш. А., Хухлаев О. Е., Шорохова В. А. Анализ зарубежных эмпирических моделей межкультурной компетентности и методик для ее оценки (Часть 2) // Современная зарубежная психология. 2020. Т. 9. № 3. https://doi.org/10.17759/jmfp.2020090310
  7. Давыдова Ю. Г. Сущность понятия «коммуникативный подход» в современной методике преподавания иностранных языков // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped210120
  8. Дигтяр О. Ю. Роль образовательной среды в процессе обучения иностранному языку в вузе // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 2 (99). https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-299-191-193
  9. Еременко Ю. А., Залата О. А. Психофизиологические подходы к проектированию образовательного контента в иммерсивной среде // Вопросы образования. 2020. № 4.
  10. Ковалев А. И., Роголева Ю. А., Егоров С. Ю. Сравнение эффективности применения технологий виртуальной реальности с традиционными образовательными средствами // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2019. № 4.
  11. Колесниченко А. Н. Возможности применения технологии виртуальной реальности при обучении иностранному языку // Самарский научный вестник. 2023. № 2.
  12. Мойсеёнок Н. С. Использование технологии виртуальной реальности в обучении иностранным языкам // Методика преподавания иностранных языков и РКИ: традиции и инновации: сборник научных трудов IX Международной научно-методической онлайн-конференции, посвященной Году семьи в России (г. Курск, 17 апреля 2024 г.). Курск: Изд-во Курского государственного медицинского университета, 2024.
  13. Мукашева М. У., Григорьев С. Г., Омирзакова А. А., Калкабаева З. К., Жанасбаева А. С. Психолого-педагогические аспекты использования иммерсивных технологий в образовании // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. 2023. № 1 (63).
  14. Нарыкова О. Н. Цифровизация как средство межкультурной адаптации студентов и фактор развития диалога культур в контексте профессионального языкового образования // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2023. № 2 (66).
  15. Садохин А. П. Культурология: теория и история культуры. М.: Эксмо, 2007.
  16. Свистунов В. М., Мозговой А. И., Лобачев В. В., Голышкова И. Н. Современные средства визуализации образовательного контента // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России. 2023. № 5.
  17. Секачева А. Б. Особенности взаимосвязей Франции с бывшими африканскими колониями в рамках международной организации франкоязычных стран // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Экономика и управление. 2022. № 3.
  18. Синичкина А. А. Развитие социокультурной компетенции обучающихся по направлению 44.03.05. Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки) на основе использования инструментов виртуальной реальности // Russian Journal of Education and Psychology. 2022. Т. 13. № 5. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2022-13-5-36-51
  19. Смирнова О. А., Семенычева Т. П. Роль Франции и международной организации «Франкофония» в сохранении культурного многообразия // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2011. № 1.
  20. Солдатов Б. Г., Солдатова Н. В. Образовательная среда в процессе обучения иностранному языку в неязыковом вузе: комплекс компонентов // Московский педагогический журнал. 2021. № 3.
  21. Хусаинова М. А., Гарифова О. А. Интеграция технологий виртуальной реальности в процесс обучения иностранным языкам: эффективность и методические подходы // Международный научно-исследовательский журнал. 2024. № 11 (149).
  22. Чарыев Ш. П., Атаева О. Р. Французский язык: его значение и роль в современном мире // Наука и мировоззрение. 2025. № 37.
  23. Balanutsa O. Features of training of a future diplomat // Pedagogy and Education Management Review (PEMR). 2021. Vol. 1 (3).
  24. Bosa V., Marieiev D., Balalaieva O., Krokhma A., Solovei A. Implementation of virtual reality in foreign language teaching // Revista Amazonia Investiga. 2024. Vol. 13. https://doi.org/10.34069/AI/2024.73.01.15
  25. Boualli H., Hamadouche M. The Role of Virtual Exchange in Enhancing Intercultural Competence: The Case of Erasmus+ Project. 2022. https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/27/28/1/195760
  26. Guillaume G. Droit international et action diplomatique. Le cas de la France // Journal européen de droit international. 1991. Vol. 2. No. 1.
  27. Hamad A., Jia B. How Virtual Reality Technology Has Changed Our Lives: An Overview of the Current and Potential Applications and Limitations // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. Vol. 19. https://doi.org/10.3390/ijerph191811278
  28. Marougkas A., Troussas C., Krouska A., Sgouropoulou C. Virtual Reality in Education: A Review of Learning Theories, Approaches and Methodologies for the Last Decade // Electronics. 2023. Vol. 12. https://doi.org/10.3390/electronics12132832
  29. Montana J., Tuena C., Serino S., Cipresso P., Riva G. Neurorehabilitation of Spatial Memory Using Virtual Environments: A Systematic Review // Journal of Clinical Medicine. 2019. Vol. 8. https://doi.org/10.3390/jcm8101516
  30. Pamungkas D. S. France’s Public and Cultural Diplomacy and Its Impact on The World (Diplomasi Publik dan Budaya Prancis dan Dampaknya pada Dunia). 2022. https://www.researchgate.net/publication/364331237
  31. Parmaxi A. Virtual reality in language learning: a systematic review and implications for research and practice // Interactive Learning Environments. 2020. Vol. 31. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1765392
  32. Richards J. C., Renandya W. A. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  33. Shi Y., Shen G. Haptic Sensing and Feedback Techniques toward Virtual Reality // Research. 2024. Vol. 7. https://doi.org/10.34133/research.0333
  34. Thrasher T. The Impact of Virtual Reality on L2 French Learners’ Language Anxiety and Oral Comprehensibility: An Exploratory Study // CALICO Journal. 2022. Vol. 39. Iss. 2.
  35. Yudintseva A. An exploration of low- and high-immersive virtual reality modalities for willingness to communicate in English as a second language // Computers & Education: X Reality. 2024. Vol. 5. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2024.100076
  36. Zhang W., Wang Z. Theory and Practice of VR/AR in K-12 Science Education – A Systematic Review // Sustainability. 2021. Vol. 13. https://doi.org/10.3390/su132212646
  37. Ziegler G. Multilingualism and the language education landscape: challenges for teacher training in Europe // Multilingual Education. 2013. Vol. 3. No. 1. https://doi.org/10.1186/2191-5059-3-1

Author information

Larisa Mikhailovna Spynu

PhD

Patrice Lumumba Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 24, 2025.
  • Published: September 5, 2025.

Keywords

  • виртуальная реальность
  • обучение французскому языку
  • международные отношения
  • иммерсивные технологии обучения
  • virtual reality
  • teaching French
  • international relations
  • immersive learning technologies

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)