• Original research article
  • March 20, 2013
  • Open access

FOREIGN LANGUAGES TEACHING WITHIN SYNERGETIC APPROACH LIMITS

Abstract

The authors present the points of view on synergetics in the modern scientific world, consider its inter-disciplinary character, pay special attention to the synergetic approach to education and foreign languages teaching, its key notions – self-education and self-management, and also to the importance of teaching students the ways of the necessary information unassisted search and its interpretation in their own context, and describe personality strategies types in accordance with speech activity types.

References

  1. Басин М. А., Шилович И. И. Синергетика и Internet: путь к Synergonet. СПб.: Наука, 1999. 71 c.
  2. Ламзин С. А. Методические принципы как основа теории обучения иностранным языкам: синергетический аспект: автореф. дисс. … канд. пед. наук. Рязань, 2002. 55 с.
  3. Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из хаоса: новый диалог человека с природой. М.: Прогресс, 1986. 432 с.
  4. Рогова Г. В., Ловцевич Г. Н. Личностное чтение // Иностранные языки в школе. 1994. № 1. С. 16-19.
  5. Синергетика и психология / под ред. И. Н. Трофимовой, В. Г. Буданова. М.: Союз, 1997. Вып. 1. 361 с.
  6. Хакен Г. Самоорганизующееся общество // Будущее России в зеркале синергетики / под ред. Г. Г. Малинецкого. М.: КомКнига, 2006. С. 194-209.

Author information

Natal'ya Vladimirovna Kurikova

National Research Tomsk Polytechnic University

Elena Yur'evna Nadezhdina

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: March 20, 2013.

Keywords

  • синергетика
  • синергетический подход
  • междисциплинарность
  • самообразование
  • самоуправление
  • личностные стратегии обучения
  • synergetics
  • synergetic approach
  • inter-disciplinary character
  • self-education
  • self-management
  • personality teaching strategies

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)