• Original research article
  • March 17, 2014
  • Open access

ORGANIZATION OF ACTIVITY ON DEVELOPING THE VALUE ATTITUDE TO THE PROFESSION WITH THE STUDENTS OF PEDAGOGICAL HIGHER SCHOOL (BY THE MATERIAL OF LANGUAGE FACULTIES)

Abstract

The article reveals the essence of the concept “value attitude to the profession” with the students of pedagogical higher school. The author pays special attention to the point that value attitude to the profession is developed by admitting himself an expert, by perceiving himself as a valuable subject of professional activity. Organization of activity on developing value attitude to the profession with the students of pedagogical higher school is ensured by the variability of suggested forms of group interaction, discussions, conducting business and role games, application of active methods of teaching, creative projects, techniques of public speaking, micro-teaching. Distinguished forms are based on creative, productive thinking, behaviour, communication and allow revising the internal attitude of the future teacher towards the different aspects of his individual “Ego” in the professional activity.

References

  1. Асташова Н. А. Учитель: проблема выбора и формирование ценностей. М.: Моск. психол.-социальн. ин-т; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЕК», 2000. 272 с.
  2. Бабинская П. К., Леонтьева Т. П., Андреасян И. М., Будько А. Ф., Чепик И. В. Практический курс методики преподавания иностранных языков: учеб. пособие. 3-е изд-е, дополн. и перераб. Мн.: ТетраСистем, 2005. 288 с.
  3. Бырдина О. Г. Педагогические средства формирования профессионально-ценностного самоотношения студентов педвуза // Молодой ученый. 2013. № 10. С. 501-503.
  4. Бырдина О. Г. Стендовый урок - важнейшее средство формирования профессионально-ценностного самоотношения будущего учителя иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2010. № 1. С. 54-59.
  5. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991. 207 с.
  6. Лаипанова Л. Х. Формирование ценностного отношения к профессии у будущих филологов: автореф. дисс. … к. пед. н. Ставрополь, 2008. 16 с.

Author information

Ol'ga Gennad'evna Byrdina

Tyumen State University

Svetlana Gennad'evna Dolzhenko

Tyumen State University

About this article

Publication history

  • Published: March 17, 2014.

Keywords

  • ценностное отношение к профессии
  • деловая игра
  • стендовый урок
  • технология публичного выступления
  • микропреподавание
  • value attitude to the profession
  • business game
  • poster presentation
  • technique of public speaking
  • micro-teaching

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)