• Original research article
  • October 14, 2014
  • Open access

SPECIFICS OF CORPORATE GERMAN ON-LINE COMMUNICATION

Abstract

The article examines the specifics of German on-line communication by the material of corporate blogs, reveals genre and stylistic and linguistic peculiarities of this type of communication. The author identifies the influence of national features on the process of communication, emphasizes the possibilities for using the materials of corporate blogs in teaching professional foreign language communication to non-linguistic students.

References

  1. Газифов Р. А. Коммуникативная категория вежливости в немецкой лингвокультуре (ситуативно-стратегический анализ): автореф. дисс.. д. филол. н. Уфа, 2011. 44 с.
  2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь: учеб. пособие. Изд-е 2-е, стер. М.: ФЛИНТА, 2014. 264 с.
  3. Незнанова Н. Как развить чувство «принадлежности к компании» [Электронный ресурс] // Институт проблем предпринимательства. URL: http://www.ippnou.ru/article.php?idarticle=002860 (дата обращения: 27.08.2014).
  4. Палкова А. В. О жанровом разнообразии электронной коммуникации // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2012. № 4. С. 182-189.
  5. Сысоев П. В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании: учеб. пособие. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013. 264 с.
  6. Титова С. В., Филатова А. В. Технологии Веб 2.0 в преподавании иностранных языков / Мос. гос. ун-т им. М. В. Ломоносова. М.: ЗЛО «Издательство ИКАР», 2014. 100 с.
  7. Щипицина Л. Ю. Влияет ли канал коммуникации на язык? К проблеме лингвистического статуса компьютерно-опосредованной коммуникации // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2010. Т. 46. № 2. С. 63-67.
  8. Щипицина Л. Ю. Комплексная лингвистическая характеристика компьютерно-опосредованной коммуникации (на материале немецкого языка): автореф. дисс.. д. филол. н. Воронеж, 2011. 40 с.
  9. Basisstudie 2014 des FCP: Investitionen in D-A-CH steigen um 23 Prozent auf 5,8 Milliarden Euro [Электронный ресурс] // Forum corporate Publishing. URL: http://www.forum-corporate-publishing.de/index.php/de/cp-markt/studien/item/901-basisstudie-2014-des-fcp-investitionen-in-d-a-ch-steigen-um-23-prozent-auf-58-milliarden-euro (дата обращения: 01.09.2014).
  10. Demarmels S., Fleck M., Mohr S., Schleiss S. Erfolgreich kommunizieren in den Social Media // Ein Sprachleitfaden für die Unternehmens-kommunikation auf Facebook. Hochschule Luzern - Wirtschaft, 2012. 38 S.
  11. Enterprise 2.0: Nutzung sozialer Software im Unternehmen - Konsequenzen für den Kundenservice [Электронный ресурс] // Blog von Heike Simmet. URL: http://hsimmet.com/2012/02/19/enterprise-2-0-nutzung-sozialer-software-im-unternehmen-konsequenzen-fur-den-kundenservice/ (дата обращения: 14.07.2014).
  12. Höflichkeit [Электронный ресурс] // Technische Universität Berlin. URL: http://fak1-alt.kgw.tu-berlin.de/call/linguistiktutorien/pragmatik/pragmatik%20k7.html (дата обращения: 18.07.2014).
  13. Leitfaden Social Media [Электронный ресурс] // BITKOM. URL: http://www.bitkom.org/files/documents/LeitfadenSocialMedia2012%281%29.pdf (дата обращения: 18.07.2014).
  14. Leopold M. Corporate Blogs. Köln: O'Reilly Verlag, 2013. 336 S.
  15. Mai J. Studie Corporate Blogs 2014: falsche Themen, kaum Kommentare [Электронный ресурс] // Die Karrierebiebel. URL: http://karrierebibel.de/studie-corporate-blogs-2014-falsche-themen-kaum-kommentare/ (дата обращения 18.07.2014).
  16. Schindler M.-Ch., Liller T. PR im Social Web: das Handbuch für Kommunikationsprofis. Köln: O'Reilly Verlag, 2012. 427 S.

Author information

Maiya Andreevna Morozova

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: October 14, 2014.

Keywords

  • социальные медиа
  • корпоративная онлайн-коммуникация
  • блог
  • корпоративный блог
  • немецкий язык
  • обучение профессиональной иноязычной коммуникации
  • social media
  • corporate on-line communication
  • blog
  • corporate blog
  • German language
  • teaching professional foreign language communication

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)