• Original research article
  • February 1, 2015
  • Open access

S. S. EGOROV AS AN AUTHOR OF SELF-RECORDS OF THE YAKUT HEROIC EPOS OLONKHO

Abstract

The article reveals the problem of authorship in self-records of the Yakut heroic epos by the example of the creative personality of S. S. Egorov from the Nyurbinsky district of the Yakut Autonomous Soviet Socialist Republic. On the basis of written memories, interviewing countrymen, relatives, colleagues, archival, literary, audio- video materials the researcher identified that S. S. Egorov can be considered as a bearer of epic tradition and an author, creator of literary olonkho who can perform and stage his works.

References

  1. Егоров С. С. Булаанкый Боотур. Пьеса-олонхо, предания, тойуки, песни. Якутск: Полиграфист, 1994. 64 с.
  2. Егоров С. С. Тёлкёлёёх тюёрэх (Фольклорнай коллективтарга кёмё). Якутск: Полиграфист, 1993. 96 с.
  3. Макаров С. С. Эпический жанр олонхо в аспекте соотношения устной и письменной традиций // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. СПб., 2012. № 133. С. 126-133.
  4. Мухаметзянова Л. В. Понятие «книжный эпос» в мировой фольклористике и татарские книжные дастаны // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 5 (35). Ч. II. C. 141-144.
  5. Мухоплева С. Д. Архив как «строитель национального самосознания и идентитета»: к вопросу архивации рукописей олонхо и фольклорных документов коренных народов Якутии // Северо-Восточный гуманитарный вестник. 2013. № 1 (6). С. 82-89.
  6. Мухоплева С. Д. Самозаписи якутского героического эпоса-олонхо в дореволюционный период // Эпический текст: проблемы и перспективы изучения: материалы III Международной научной конференции (заочная, 17-19 ноября 2010 г.). Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2010. С. 119-127.
  7. Мухоплева С. Д. Собиратели-корреспонденты: А. С. Порядин как информант и фиксатор якутского олонхо: рукопись. Якутск: ИГИиПМНС СО РАН, 2014. 6 с.
  8. Мухоплева С. Д. Типы самозаписей олонхо советского периода (1939-1946 годы) // Северо-Восточный гуманитарный вестник. 2011. № 2. С. 112-119.
  9. Оросина Н. А. Фольклорные записи К. Г. Оросина (по материалам Санкт-Петербургского филиала архива РАН): рукопись. Якутск: ИГИиПМНС СО РАН, 2014. 9 с.
  10. Оhоокой Сэмэн умнуллубат талаан / сост. К. Д. Уткин, А. П. Иванов, И. Е. Егорова, Н. М. Егорова. Якутск: Ситим, 2011. 160 с.
  11. Покатилова Н. В. От певца к поэту: к типологии поэтического слова в устной и письменной традиции // Сибирский филологический журнал. Новосибирск: Новосибирский национальный исследовательский государственный университет, 2012. № 2. С. 76-80.
  12. Славянская традиционная культура и современный мир: сборник научных статей. М.: Государственный республиканский центр русского фольклора, 2008. Вып. 11. Личность в фольклоре: исполнитель, мастер, собиратель, исследователь. 296 с.
  13. Стеблин-Каменский М. И. Мир саги. Становление литературы. Л.: Наука, 1984. 246 с.

Author information

Aitalina Akhmetovna Kuz'mina

Institute of the Humanities and the Indigenous Peoples of the North of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2015.

Keywords

  • фольклор
  • эпос
  • олонхо
  • исполнитель
  • сказитель
  • самозапись
  • автор
  • фиксатор
  • информант
  • folklore
  • epos
  • olonkho
  • performer
  • narrator
  • self-record
  • author
  • recorder
  • informant

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)