• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

THE CONCEPTUALIZATION SPECIFICITY OF SMART / STUPID PERSON IN IDIOMS (BY THE MATERIAL OF THE INGUSH AND RUSSIAN LANGUAGES)

Abstract

The article is devoted to the revelation of the conceptualization specificity of a smart/stupid person in the Ingush and Russian idioms. On the basis of the conceptual and linguistic structures correlation of the concept “smart/stupid person” the author determines the set of meanings which involve in the objectivation of this concept and condition both universality and specificity of its representation in the studied linguo-cultures.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. Изд-е 2-е, испр. М.: Языки русской культуры, 1999. 896 с.
  2. Геляева А. И., Кумахова Дж. Б. Место оценки в пословичной картине мира. Нальчик: ООО «Полиграфсервис и Т», 2010. 136 с.
  3. Иванова Е. В. Мир в английских и русских пословицах: учебное пособие. СПб., 2006. 280 с.
  4. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику: учебное пособие. М., 2004. 296 с.
  5. Оздоева Ф. Г. Ингушско-русский фразеологический словарь. Нальчик: Издательский центр «Эль-Фа», 2003. 132 с.
  6. Словарь русского языка: в 4-х т. М.: Русский язык, 1981. Т. 1. 696 с.; 1983. Т. 2. 736 с.; 1984. Т. 3. 750 с.; 1984. Т. 4. 790 с.
  7. Уфимцева А. А. Роль человеческого фактора в языке: язык и картина мира. М.: Наука, 1988. 264 с.
  8. Фразеологический словарь русского языка / под ред. А. И. Молоткова. М.: Русский язык, 1986. 543 с.

Author information

Khadishat Israilovna Nal'gieva

Ingush State University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • концептуализация
  • концепт «Человек умный / глупый»
  • идиоматика
  • идиоматическая единица
  • когнитивная модель
  • когнитивная структура
  • смысл
  • conceptualization
  • concept “smart/stupid person”
  • idioms
  • idiomatic unit
  • cognitive model
  • cognitive structure
  • meaning

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)