• Original research article
  • May 1, 2016
  • Open access

ORGANIZATIONAL PECULIARITIES OF WORK WITH GIFTED STUDENTS: RUSSIAN AND FOREIGN EXPERIENCE

Abstract

The relevance of the studied problem is conditioned by the fact that work with gifted students and teachers’ training for work with them are considered as one of the most important problems all over the world. The current trends in teachers’ training for work with gifted students abroad are identified and the necessity of studying the foreign experience of teachers’ activity and its use in our country is grounded. The authors focus on the specificity of working with gifted students, as well as on the analysis of the work of foreign associations, projects, and programs.

References

  1. Аксенова Э. А. Инновационные подходы к обучению одаренных детей за рубежом [Электронный ресурс]. URL: http://www.eidos.ru/journal/2007/0115-9.htm (дата обращения: 15.01.2007).
  2. Ахтамьянова И. И. Система работы с одаренными детьми: в 2-х ч. Уфа: Издательство Башкирского ун-та, 2011. Ч. 1. 167 с.
  3. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя. М.: Издательский центр «Академия», 2004. 69 с.
  4. Панфилов А. Н. Подготовка учителя к работе с одаренными детьми // Педагогика. 2004. № 2. С. 99-101.
  5. Ратнер Ф. Л. Проблемы личной одаренности в зарубежной и отечественной педагогике // Социализация одаренных школьников в условиях современного социального столичного образовательного пространства: материалы круглого стола. Казань: РИЦ «Школа», 2009. С. 22-26.
  6. Юркевич В. С. Одаренный ребенок: иллюзии и реальность. М.: Просвещение, 2000. 136 с.
  7. Gifted Education: Special Education Services and Programs. PA Bulletin. Doc. No. 00-2124. 2015.
  8. Jacob Javits Gifted and Talented Students Education Act [Электронный ресурс] // National Association for Gifted Children. URL: http://www.nagc.org/resources-publications/resources-university-professionals/jacob-javits-gifted-talented-students (дата обращения: 10.03.2016).
  9. National Commission on Excellence in Education. «A Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform» // The Elementary School Journal. 2010. № 84 (2). P. 112-130.
  10. Nordby S. N. A Glossary of Gifted Education. 2012. 134 p.

Author information

Gul'nara Faritovna Gali

Kazan (Volga Region) Federal University

Irina Zinov'evna Shakhnina

Kazan (Volga Region) Federal University

El'vina Vital'evna Kapustina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2016.

Keywords

  • образование одаренных
  • специфика обучения
  • подготовка педагога
  • проблемы в работе с одаренными
  • зарубежные ассоциации
  • родители одаренных
  • teaching gifted students
  • specificity of teaching
  • teacher’s training
  • problems in work with gifted students
  • foreign associations
  • parents of gifted students

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)