• Original research article
  • February 1, 2017
  • Open access

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS TO DEVELOP TEENAGERS’ ARTISTIC TASTE IN THE CLASSES IN DECORATIVE AND APPLIED ART

Abstract

The article raises the problem of developing artistic taste and argues that the acquaintance with the decorative and applied art is of special importance in this process. The author justifies the necessity to organize step-by-step handicraft perception combined with the practical artistic activity; the paper also emphasizes the necessity to develop the content of teaching and methodology aimed to discover the specifics of decorative and applied art, to develop students’ handicraft skills and competences.

References

  1. Вельфлин Г. Истолкование искусства. М.: Дельфин, 1922. 37 с.
  2. Загвязинский В. И. Теория обучения: современная интерпретация: учебное пособие для студ. вузов, обучающихся по спец. «Педагогика и психология» и «Педагогика». Изд-е 4-е, испр. М.: Издат. центр «Академия», 2008. 192 с.
  3. Зальцман Е. П. Формирование способностей художественного восприятия у будущих учителей изобразительного искусства в процессе преподавания истории искусств // Формирование художественно-творческой активности студентов: тематический сб. науч. тр. проф.-преп. состава и аспирантов высш. учеб. завед. Министерства просвещения Казахской ССР. Алма-Ата, 1981. С. 16-27.
  4. Ивахнова Л. А. Профессиональная деятельность учителя изобразительного искусства: учебное пособие. Изд-е 2-е, перераб. и доп. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2003. 130 с.
  5. Краевский В. В. Основы обучения. Дидактика и методика: учебное пособие для студентов вузов. М.: Издат. центр «Академия», 2007. 346 с.
  6. Кудин П. А., Ломов Б. Ф., Митькин А. А. Психология восприятия и искусство плаката. М.: Плакат, 1987. 208 с.
  7. Кудина Г. Н. Как развивать художественное восприятие у школьников. М.: Знание, 1988. 173 с.
  8. Лернер И. Я. Концепция базового содержания общего среднего образования. Научные достижения и передовой опыт в области педагогики и народного образования. М.: Изд-во АПН СССР, 1991. 40 с.
  9. Общие вопросы эстетического воспитания в школе / под ред. В. Н. Шацкой. М.: Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1995. 184 с.
  10. Ожегов С. И. Словарь русского языка. Изд-е 22-е, испр. М.: Русский язык, 1990. 921 с.
  11. Основы эстетики и искусствознания: факультативный курс: пособие для учителей / под ред. И. Л. Любинского, В. К. Скатерщикова. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Просвещение, 1979. 302 с.
  12. Педагогика: учебное пособие для вузов / под ред. Ю. К. Бабанского. М.: Просвещение, 1983. 608 с.
  13. Рондели Л. Д. Декоративно-прикладное искусство. М.: Просвещение, 1984. 143 с.
  14. Скаткин М. Н., Краевский В. В. Содержание общего среднего образования. Проблемы и перспективы. М.: Знание, 1981. 96 с.

Author information

Dina Akramovna Davaleva

Tobolsk Pedagogical Institute named after D. I. Mendeleev (Branch) of Tyumen State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2017.

Keywords

  • художественный вкус
  • декоративно-прикладное искусство
  • условия развития художественного вкуса
  • содержание обучения
  • методика развития художественного вкуса
  • artistic taste
  • decorative and applied art
  • conditions to develop artistic taste
  • content of teaching
  • methodology to develop artistic taste

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)