• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

THE EMPIRICAL RESEARCH OF MOTIVATIONAL AND EDUCATIONAL-PSYCHOLOGICAL READINESS OF STUDENTS TO STUDY IN A HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT

Abstract

In the article the results of the research of motivational and educational-psychological readiness of students to study at a higher education establishment are presented. The authors consider the types of students’ readiness which are activated in the process of learning activity, as well as the correlation of the types of readiness with the efficiency of mastering the curriculum and, as a consequence, the possibility of achieving the subjective position of a student. The importance of using the interactive forms of teaching in the educational process is emphasized.

References

  1. Башкуева М. Н. Компетентностный подход как основа обучения иностранному языку // Актуальные проблемы преподавания иностранных языков: материалы ежегодной научно-практической конференции преподавателей, сотрудников и аспирантов (г. Улан-Удэ, 24 января 2014 г.). Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2014. С. 10-15.
  2. Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. М.: Педагогика, 1991. 480 с.
  3. Дугарова Т. Ц., Шахмалова И. Ж. Особенности адаптации сельских студентов к обучению в вузе: проблемы и пути решения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 1 (166). С. 57-62.
  4. Ильясов И. И. Структура процесса учения. М.: Изд-во МГУ, 1986. 200 с.
  5. Трусов В. П. Социально-психологические исследования когнитивных процессов: по материалам зарубежных экспериментальных работ. Л.: Изд-во ЛГУ, 1980. 144 с.
  6. Якунин В. А. Психология учебной деятельности студентов. М.: Логос, 1994. 140 с.

Author information

Tuyana Tsyrenovna Dugarova

Buryat State University, Ulan-Ude

Marfa Nikolaevna Bulanova

Buryat State University, Ulan-Ude

Irina Zhapovna Shakhmalova

Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • субъектная позиция студента
  • компетентностный подход
  • принцип студентоцентрированности
  • готовность к обучению
  • познавательная мотивация
  • интерактивные формы обучения
  • subjective position of student
  • competence-based approach
  • principle of student-centeredness
  • readiness to study
  • cognitive motivation
  • interactive forms of teaching

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)