• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

THE LINGUISTIC REALIZATION OF COMMUNICATIVE INTENTION IN BUSINESS COMMUNICATION (BY THE EXAMPLE OF THE GERMAN LANGUAGE)

Abstract

The article is devoted to the analysis of the linguistic means used to formulate statements in the process of business communication in the German language. The author reveals the essence of the communicative intention, emphasizing the speech formulae that help to build the effective business communication, including cliché-stereotypes, in which the communicative intention of business partners is realized. Typical speech situations most often used in business communication are considered as examples in the work.

References

  1. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Литературно-критические статьи. М.: Художественная литература, 1986. С. 428-473.
  2. Верещагин Е. М. Вопросы теории речи и методы преподавания иностранных языков. М.: МГУ, 1969. 25 с.
  3. Гак В. Г. Высказывание и ситуация // Проблемы структурной лингвистики. М.: Наука, 1974. С. 349-373.
  4. Дридзе Т. М. Коммуникативная лингводидактика в расширении оснований социальных связей: семиосоциопсихологический подход // Мир психологии: научно-методический журнал Академии педагогических и социальных наук. 1996. № 2 (7). С. 15-24.
  5. Каган М. С. Общение как предмет междисциплинарного научного исследования // Общение и культура личности. Томск: Изд-во Томского ун-та, 1984. 280 с.
  6. Леонтьев А. А. Общение как объект психологического исследования // Методологические проблемы социальной психологии: сб. статей. М.: Наука, 1975. С. 106-123.
  7. Genadiewa Z., Hartung R., Koreik U. Fiktive Verhandlungssituationen im interkulturell ausgerichteten Wirtschaftsdeutschunterricht // Zielsprache Deutsch. Berlin: Goethe-Institut, 1997. S. 191-201.
  8. Techtmeier B. Das Gespräch: Funktionen, Normen und Strukturen. Berlin: Akademie-Verlag, 1984. 201 S.

Author information

Svetlana Alekseevna Baukina

N. P. Ogarev’s Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • деловое общение
  • высказывание
  • коммуникативное намерение
  • речевые стереотипы
  • клишированность
  • языковые средства
  • business communication
  • statement
  • communicative intention
  • speech stereotypes
  • state of being clichéd
  • linguistic means

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)