A SHORT HUMOROUS TEXT USE IN THE PROCESS OF SPEECH COMPETENCE FORMATION OF NON-LINGUISTIC UNIVERSITY STUDENTS
Abstract
The article considers the possibility of using a short humorous text as a standard illustrating the native English speakers’ verbal behaviour in teaching professional foreign language to students of non-linguistic fields of study. The author gives examples of comic stories from a popular American edition demonstrating different educational functions of the text material. The paper offers a three-stage model of speech competence formation of students majoring in “Jurisprudence”, which is developed taking into account the speech potential of a joke or anecdote.
References
- Крутских А. В. Текст как один из компонентов управления качеством языковой подготовки студентов-нефилологов // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Лингводидактика». 2004. Вып. 497. Психолого-педагогические и методические проблемы управления качеством языковой подготовки в неязыковых вузах. С. 142-149.
- Маргулис В. Д. Вербальный текст как единица обучения (интегративная методика преподавания естественных языков). Челябинск: ГАЗЕТА, 1990. 176 с.
- Мартин Р. Психология юмора / пер. с англ.; под ред. Л. В. Куликова. СПб.: Питер, 2009. 480 с.
- Chang D. All in a Fay’s Work // Reader’s Digest. 1997. December.
- Godfrey B. B. All in a Fay’s Work // Reader’s Digest. 1998. March.
- Goodwin W. E. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2001. April.
- Herbert R. Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 1998. January.
- Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2003. February.
- Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2004. June.
- Leatherman L. Laughter, the Best Medicine // Reader’s Digest. 2001. October.
- McPherson M. All in a Day’s Work // Reader’s Digest. 2003. January.
- Smith J. Life’s Like That // Reader’s Digest. 2001. February.
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 8, 2019.
- Published: March 10, 2019.
Keywords
- английский язык
- короткий юмористический текст
- неязыковое направление подготовки
- функции текста
- профессиональное обучение иностранному языку
- модель формирования речевой компетенции
- речевые действия студентов
- речевой потенциал текста
- English language
- short humorous text
- non-linguistic field of study
- functions of text
- professional foreign language teaching
- model of speech competence formation
- students’ speech actions
- speech potential of text
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC