• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

MOTIVATION ROLE IN FORMING A SCHOOLCHILD’S MULTILINGUAL PERSONALITY

Abstract

The article determines motivation role in the formation of a multilingual personality ready for active and productive activity under the conditions of multilingualism. The notion of motivation to learn foreign languages is considered basing on the analysis of works in the field of psychology, pedagogy and methods of teaching foreign languages. The paper reveals the structure of educational motivation and the ways of motivating the schoolchildren learning two and more foreign languages. The authors present the results of diagnosing a complex structure of motives, predicting goals and determining factors affecting increase in motivation basing on an authorial questionnaire.

References

  1. Вайзман Д., Хант Г. Методика преподавания в вузе. М.: Изд-во Российского гос. соц. ун-та, 2014. 257 с.
  2. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  3. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2011. 512 с.
  4. Ильин Е. П. Психология воли. СПб.: Питер, 2011. 368 с.
  5. Каширская Е. В. Альтернативные стратегии становления речемыслительной деятельности будущих психологов // Казанская наука. 2013. № 12. С. 286-291.
  6. Крылова М. Н. Способы мотивации учебной деятельности студентов вуза // Перспективы науки и образования. 2013. № 3. С. 86-95.
  7. Леванова А. Е. Формирование у студентов мотивации к обучению // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 3 (11). С. 121-125.
  8. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2001. 511 с.
  9. Мосиенко Л. В., Хажгалиева Г. Х. Развитие полилингвальной культуры как цель современного языкового образования // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 2 (202). С. 21-26.
  10. Рождественская Е. А., Рощина Н. А., Кубарев Е. Н. Особенности мотивации обучения в вузе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2005. № 1 (45). С. 44-46.
  11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2008. 712 с.
  12. Ткаченко В. А., Ткаченко Л. М. Структура учебной мотивации старшеклассников // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2013. № 12. Ч. 2. С. 170-183.
  13. Elliott S. Educational Psychology: Effective Teaching, Effective Learning. 3rd ed. N. Y.: McGraw Hill, 2000. 631 р.
  14. Woolfolk A. Educational Psychology. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2012. 672 р.

Author information

Lyudmila Vasil’evna Mosienko

Orenburg State University

Yuliya Sergeevna Kharlamova

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Received: December 13, 2018.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • полиязычие
  • полиязыковое образование
  • полиязыковая личность
  • мотивация
  • формирование
  • вопросник
  • диагностика
  • multilingualism
  • multilingual education
  • multilingual personality
  • motivation
  • formation
  • questionnaire
  • diagnostics

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)