• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

ATTEMPT OF DEVELOPING METAPHORICAL COMPETENCE IN MASTERS OF POLITICAL SCIENCE AND REGIONAL STUDIES

Abstract

The article introduces an algorithm to develop metaphorical competence in the Masters of Political Science and Regional Studies. Taking into account the complicated nature of metaphor, its manipulative potential and a considerable amount of metaphorical terminological combinations functioning in political communication the authors consider it relevant and reasonable to include metaphor in the curriculum of the professional English language. The relevance of the paper is determined by the lack of studies proposing practical recommendations on the formation and development of metaphorical competence.

References

  1. Алексеева Л. М., Мишланова С. Л. Медицинский дискурс: теоретические основы и принципы анализа. Пермь: Изд-во ПГУ, 2002. 200 с.
  2. Мишланова С. Л., Уткина Т. И. Метафора в научно-популярном медицинском дискурсе. Пермь: Изд-во ПГУ, 2008. 428 с.
  3. Олешков М. Ю. Основные параметры модели профессиональной коммуникации (на примере дидактического дискурса) // Социокультурные проблемы в образовании: межвуз. сб. науч. тр. / под ред. А. А. Вербицкого, Н. В. Жуковой. М.: РИЦ МГОПУ им. М. А. Шолохова, 2006. С. 62-71.
  4. Полякова С. В., Мишланова С. Л. Метафорическое представление о болезни в непрофессиональном медицинском дискурсе России и США // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. Филология и искусствоведение. 2010. № 1 (2). С. 60-62.
  5. Уткина Т. И., Мишланова С. Л. Исследование метафорической компетенции студентов-экономистов в процессе профессионально-ориентированного обучения английскому языку [Электронный ресурс] // Историческая и социально-образовательная мысль. 2016. Т. 8 № 6. Ч. 1. URL: https://www.hist-edu.ru/hist/article/view/2517 (дата обращения: 14.01.2019).
  6. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Магистратура. Направление подготовки 41.04.04 Политология [Электронный ресурс]: утвержден приказом Минобрнауки России от 13 июля 2017 г. № 648. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Mag/410404_M_3_10082017.pdf (дата обращения: 15.01.2019).
  7. Adeleh H., Dabaghi A., Barati H. The Effect of Cognitive Function of Metaphors on Teaching Economic Terms to Iranian Economic Majors in ESP Courses // The Journal of Teaching Language Skills. 2015. № 7. P. 87-107.
  8. Charteris-Black J. Metaphor and Vocabulary Teaching in ESP Economics // English for Special Purposes: An International Journal. 2000. Vol. 19. № 2. P. 149-165.
  9. Cortés Ríos M. E. de los. The Teaching of Metaphor in the Advertising Discourse of Business Newspapers // Ibérica. 2001. № 3. P. 91-106.
  10. Littlemore J., Low G. Metaphoric Competence, Second Language Learning, and Communicative Language Ability // Applied Linguistics. 2006. № 27 (2). P. 268-294.
  11. Low G. On Teaching Metaphor // Applied Linguistics. 1988. № 9 (2). P. 125-147.
  12. Velasco M. S. Metaphor and ESP: Metaphor as a Useful Device for Teaching L2 Business English Learners // Ibérica. 2004. № 10. P. 115-131.

Author information

Inna Valerievna Skrynnikova

Volgograd State University

Elena Gennadievna Grigor'eva

Volgograd State University

Anna Viktorovna Shchekoldina

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Received: February 7, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • метафора
  • метафорическая компетенция
  • коммуникативная компетенция
  • профессионально ориентированное обучение
  • методические рекомендации
  • metaphor
  • metaphorical competence
  • communicative competence
  • professionally oriented teaching
  • methodological recommendations

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)