• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

TEACHER’S PERSONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT ON GOOGLE CLASSROOM PLATFORM AS A MEANS TO FORM TECHNICAL STUDENTS’ AUDITORY COMPETENCE

Abstract

Auditory competence is an important component of the foreign-language communicative competence. But this type of speech activity is not emphasized while organizing students’ autonomous work. Mixed learning technologies on the basis of informational and educational environments allow efficient problem solving. The article examines the process of technical students’ auditory competence forming on the basis of Google Classroom personal educational environment. Experimental teaching has indicated that Google Classroom efficiently integrates podcasting technology into educational process and considerably increases the amount of time devoted to the auditory competence formation due to the rational organization of students’ autonomous work on the basis of this platform.

References

  1. Белобородова М. Е. Рефлексивная образовательная среда и ее компоненты // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2013. № 2 (24). С. 396-399.
  2. Володин А. А. Дидактические свойства и функции технологии подкастинга // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2013. № 2. С. 378-384.
  3. Зудова Я. В. Дидактические основы развития способностей студентов неязыкового вуза к аудированию иноязычной речи: автореф. дисс.. к. пед. н. Екатеринбург, 2005. 23 с.
  4. Колесова Е. М. Развитие аудитивных умений студентов языкового вуза на материале аутентичных радиопередач: автореф. дисс.. к. пед. н. Екатеринбург, 2014. 23 с.
  5. Крылова Е. А. Совершенствование иноязычной самообразовательной компетенции студентов неязыковых вузов в условиях самостоятельной работы на основе мониторинг-технологии (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2016. 25 с.
  6. Стрекалова Н. Б. Управление качеством самостоятельной работы студентов в открытой информационно-образовательной среде: дисс. … д. пед. н. Самара, 2017. 588 с.
  7. Сысоев П. В. Подкасты в обучении иностранному языку // Язык и культура. 2014. № 2 (26). С. 189-201.
  8. Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. Технологии Веб 2.0: социальный сервис подкастов в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2009. № 6. С. 8-11.
  9. Турбина Н. Е. Педагогические условия организации самостоятельной деятельности студентов в образовательном процессе университета: дисс. … к. пед. н. Воронеж, 2011. 261 с.
  10. Федорова М. А. Теория и методическое обеспечение формирования учебной самостоятельной деятельности студентов в вузе: дисс. … д. пед. н. Орел, 2011. 457 с.
  11. Цыбанева В. А. Модульное обучение иноязычной аудитивной компетенции студентов-лингвистов: автореф. дисс. … к. пед. н. Пятигорск, 2009. 22 с.
  12. Чайникова Г. Р. Концепция сетевого курса для изучения грамматики английского языка в вузе // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2016. № 1. С. 101-108.
  13. Что такое облачные технологии и зачем они нужны [Электронный ресурс]. URL: https://sonikelf.ru/oblachnye-texnologii-dlya-zemnyx-polzovatelej/ (дата обращения: 27.03.2019).
  14. https://learnenglish.britishcouncil.org/learnenglish-podcasts (дата обращения: 10.03.2019).
  15. https://support.google.com/edu/classroom/ (дата обращения: 10.03.2019).

Author information

Galina Raskatovna Chainikova

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: March 11, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • аудитивная компетенция
  • аудирование
  • подкасты
  • смешанное обучение
  • открытая образовательная среда
  • персональная образовательная среда
  • облачные технологии
  • Google Classroom
  • auditory competence
  • listening comprehension
  • podcasts
  • mixed learning
  • open educational environment
  • personal educational environment
  • cloud technologies

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)