• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

MASTER’S DEGREE STUDENTS TRAINING FOR CROSSCULTURAL ACADEMIC COOPERATION BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Abstract

The article discusses the topical issues of Master’s degree students training for crosscultural cooperation in academic environment by means of information and communication technologies in educational process. The notion of Master’s degree students’ crosscultural academic competence is analysed, and the component structure of this phenomenon is defined. Didactic conditions of the students’ crosscultural academic competence development in academic environment are revealed. The author suggests some methods of crosscultural academic competence development while teaching a foreign language by means of information and communication technologies.

References

  1. Акатьева И. С. Из опыта языковой подготовки студентов для прохождения зарубежной сельскохозяйственной практики // Инновационные идеи и подходы к интегрированному обучению иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в системе высшего образования: сб. материалов Международной школы-конференции (г. Санкт-Петербург, 27-30 марта 2017 г.). СПб., 2017. С. 14-16.
  2. Ахаян А. А., Заир-Бек Е. С., Пискунова Е. В. Основания развития современной дидактики высшей школы [Электронный ресурс] // Письма в Эмиссия.Оффлайн: электронный научный журнал. 2017. Вып. 3. URL: http://www.emissia. org/offline/2017/2504.htm (дата обращения: 04.06.2019).
  3. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991. 207 с.
  4. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избр. психол. тр. М. - Воронеж: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та; НПО «МОДЭК», 2003. 536 с.
  5. Ломоносова Н. В. Система смешанного обучения в условиях информатизации высшего образования: дисс. … к. пед. н. М., 2017. 191 с.
  6. Новикова Л. А. К вопросу о развитии профессиональной межкультурной компетентности студентов на основе использования сети Интернет в образовательном процессе вуза // Вестник Ижевского государственного технического университета имени М. Т. Калашникова. 2014. № 4 (64). С. 207-209.
  7. Пенкина М. В. Межкультурная составляющая современных федеральных государственных образовательных стандартов по направлению подготовки «Лингвистика» (уровень бакалавриата и магистратуры) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 7 (73). Ч. 1. С. 203-208.
  8. Плетяго Т. Ю., Остапенко А. С., Антонова С. Н. Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики // Образование и наука. 2019. Т. 21. № 5. С. 113-130.
  9. Полякова Т. Ю. Учет особенностей современного поколения студентов в процессе совершенствования системы подготовки по иностранному языку в вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. № 796. С. 43-54.
  10. Попова Т. П. Некоторые особенности академического дискурса [Электронный ресурс]. URL: http://cyberleninka.ru/ article/n/nekotorye-osobennosti-akademicheskogo-diskursa (дата обращения: 04.06.2019).
  11. Психология: словарь / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. М.: Политиздат, 2001. 494 с.
  12. Федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.fgosvo.ru (дата обращения: 04.06.2019).
  13. Dziuban C., Hartman J., Cavanagh T., Moskal P. Blended Courses as Drivers of Institutional Transformation // Kitchenham A. Blended Learning across Disciplines: Models for Implementation. Hershey, PA: IGI Global, 2011. P. 17-37.
  14. Hyland K. Academic Discourse: English in a Global Context. L.: Continuum, 2009. 256 p.
  15. Tomlinson B., Whittaker C. Blended Learning in English Language Teaching: Course Design and Implementation [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/pub_D057_Blended learning_FINAL_WEB ONLY_v2.pdf (дата обращения: 05.07.2019).

Author information

Lyudmila Anatol’evna Novikova

Izhevsk State Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Received: June 4, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • межкультурное взаимодействие
  • магистратура
  • универсальные компетенции
  • межкультурная академическая компетентность
  • смешанное обучение
  • crosscultural cooperation
  • Master’s degree course
  • universal competences
  • crosscultural academic competence
  • blended learning

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)